سه‌شنبه 3 مهر 1403

اعمال تخفیف برای تبصره صد در اظهار نامه های مالیاتی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اعمال تخفیف برای تبصره صد در اظهار نامه های مالیاتی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مودیان مالیاتی تا پایان خرداد برای تکمیل فرم تبصره صد فرصت دارند و در این بخش هم تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت دریافت مالیات از مودیان مالیاتی با حضور موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی، رستگار عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف بحث وبررسی شد.

سوال: روش های پرداخت مالیات به چه صورت است؟

موحدی: وقتی ما به پایان خرداد نزدیک می شویم صاحبان مشاغل ما باید به مالیات سال گذشته خود بپردازند. مردم می‌توانند از قانون سازمان امور مالیاتی استفاده کنند.

سازمان امور مالیاتی می تواند برخی مشاغل و گروهی که میزان فروش آنها از یک میزانی کمتر است از انجام برخی از تکالیف مستثنی کند. این افراد می‌توانند با وارد شدن به درگاه سازمان امور مالیاتی مالیات خود را پرداخت کنند.

سوال: آیا این روش دریافت مالیات تفاوت داشته است یا خیر؟ موحدی: از آنجایی که بسیاری از افراد و بازاریان از این امر مطلع نبودند می‌توانند به حساب های پوز ارقامی به جزء ارقام فروش واریز شود، لازم بود که ما سقفی را برای این کار در نظر بگیریم. ما باید فرآیند اجرای قانون را به گونه ای پیش ببریم که برای صاحبان مشاغل ما مشکلی ایجاد نشود.

بسیاری از واریزی هایی که به بانک مرکزی بود ما از حساب ها و مالیات کسب کردیم و بسیاری از هزینه ها را بر حسب اطلاعات مان کسر و مشاغل را عادلانه تر کردیم.

سوال: مشاغل چه تمایلی دارند؟

رستگار:3 میلیون واحد صنفی با توجه به نوع فعالیت آنها نیازمند برنامه ریزی های خاص هستند و نمی توان برای همه آنها یک برنامه را در نظر گرفت. ما باید یک برنامه ای را پیش ببریم که گروه های مختلف از فواید اجرای این قانون استفاده کنند. یک سال زمان می‌برد که یک واحد صنفی هزینه کند و افرادی را در نظر بگیرد و در پایان سال ممکن است اظهار نامه آن رد شود. ترجیح ما این است که همه از اظهار نامه استفاده کنند، اما این موضوع مشکلاتی دارد و ممکن است همه نتوانند آن را انجام دهند زیرا هزینه های بالایی را انجام می دهند و برای نگه داشتن اسناد باید هزینه کنند.

تعداد زیادی از واحد های صنفی ما هنوز خود را با شرایط قانون تطبیق نداده اند. ما اساس مان این است که آموزش انجام دهیم اما هنوز آموزش فراگیری اتفاق نیفتاده است. اکنون نکات مبهمی که وجود دارد این است که ضریبی که بین ما و سازمان امور مالیاتی است نیازمتد اصلاحاتی است که هنوز این اتفاق نیفتاده است. اکنون کار ما به صورت سیستمی است. ما افرادی را داریم که رقم گردش مالیاتی آنها کمتر از ارقام اعلام شده است، اما نمی‌توانند از اظهار نامه استفاده کنند.

سوال: نظر شما چیست؟

موحدی: ما باید به یک تفاهمی برسیم. ما جلسات بسیار زیادی با سازمان امور مالیاتی داشتیم و بیش از بیست جلسه با کارشناسان این حوزه داشتیم. تبصره صد یک فرصتی برای مشاغل است که می‌توانند بیایند و این فرآیند را دنبال کنند.

ما ضریب فعالیت را کاهش دادیم. ما نسبت به آن چیزی که در سال گذشته بود حدود پانزده درصد کاهش داشتیم.

عدالت مالیاتی چگونه میتواند اجرا شود؟

موحدی: ما باید داده های شفاف از صاحبان مشاغل داشته باشیم. سازمان محاسبه سیستمی مالیات را انجام داد. بررسی داده ها می تواند کار مودیان و صاحبان مالیات را راحت تر کند و عدالت مالیاتی را برقرار کند‌.

رستگار: محقق شدن عدالت مالیاتی آرزوی همه ما و اصناف است. اما باید تمام زوایا را رعایت کنیم. ما بعضاً در اظهار نامه دادن مشکلاتی که داریم این است که هزینه هایما چند برابر شده و اگر

بخواهیم به درستی حمایت کنیم باید نظرات آنها را در اظهار نامه ها بپذیریم. در تمام شرایطی که ما شاهد آن بودیم. اصناف دچار تغییر شدند‌. سازمان مالیاتی آن حمایتی که مردم انتظار دارند انجام نداده است. آنهایی که کم برخوردار هستند می‌توانند از این تبصره استفاده کنند. داده ها یکی از موضوعاتی است که سازمان امور مالیاتی مالیات را می خواهد بر حسب آن مقایسه کند، اما این موضوع نیازمند آموزش است.

موحدی: حجم بسیار زیادی از متقاضیان به سامانه وارد شدند و سامانه دچار مشکل شده است، اما تا 31 خرداد فرصت است و این فرصت تمدید نخواهد شد.

اکنون کاملا بستر و شرایط فراهم است و می‌توانند شبانه روزی وارد درگاه ملی و سایت شوند و تکمیل فرم تبصره صد را داشته باشند. تخفیفاتی در تبصره صد صورت گرفته است و هنوز برای برخی از افراد تصمیم گیری صورت نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی