شنبه 22 اردیبهشت 1403

افتخار بزرگ با سرمربی ایرانی / فوری: صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
افتخار بزرگ با سرمربی ایرانی / فوری: صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال

نخستین حریف ملی پوشان ایران در جام ملت‌های آسیا موفق شد جواز حضور در جام جهانی را کسب کند.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتسال افغانستان که هدایت آن را مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی برعهده دارد و برای نخستین‌بار موفق شده بود به مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند و به دور یک چهارم نهایی هم راه یابد، امروز بزرگترین اتفاق تاریخ ورزشی این کشور را رقم زد.

مسابقه مرحله نهایی پلی‌آف انتخابی جام جهانی فوتسال در قاره آسیا و انتخاب تیم پنجم در جام ملت‌ها از ساعت 8:30 امروز یکشنبه (به وقت ایران) برگزار شد و شاگردان مجید مرتضایی به مصاف تیم ملی قرقیزستان رفتند و پیروزی بزرگی به دست آوردند.

تیم ملی فوتسال افغانستان که نخستین بازی تاریخ خود در جام ملت‌های آسیا را مقابل ایران انجام داد و در شروع کارش در دور گروهی، رقابت نزدیکی برابر شاگردان وحید شمسایی به نمایش گذاشت و در نهایت با نتیجه 3 بر یک شکست خورد، در دو بازی بعدی نتیجه‌ای کسب کرد که راهی دور یک‌چهارم نهایی شد.

شاگردان مرتضایی بعد از باخت مقابل ایران، به تساوی 3 بر 3 مقابل کویت رسیدند و پس از آن هم توانستند برد بزرگی برابر بحرین به دست بیاورند و با توجه به پیروزی پُر گل ایران در جدال با کویت و تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم، در جایگاه دوم جدول گروه D جام ملت‌های آسیا بایستند و به جمع هشت تیم نهایی راه پیدا کنند.

تیم ملی فوتسال افغانستان در نخستین بازی دور حذفی علی‌رغم تساوی یک بر یک در پایان زمان قانونی 40 دقیقه‌ای مقابل تاجیکستان، در وقت‌های اضافه یک گل دریافت کرد تا نتواند به نیمه نهایی برسد و زودتر از امروز به سهمیه جام جهانی دست یابد.

صعود ازبکستان (میزبان جام جهانی فوتسال) به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا موجب شد تا امیدهای 4 کشورِ شکست خورده ازجمله افغانستان برای رسیدن به جام جهانی زنده شود که امروز این اتفاق بزرگ برای شاگردان مرتضایی افتاد.

ملی پوشان افغانستان پس از پیروزی 5 بر 3 مقابل عراق در نخستین بازی پلی‌آف، امروز هم در جدال با قرقیزستان هم چنین بردی را با همین نتیجه به دست آوردند.

تکلیف تیم‌های آسیاییِ حاضر در جام جهانی 2024 فوتسال با صعود افغانستان به‌طور قطعی مشخص شد و علاوه بر شاگردان مرتضایی که امروز سهمیه گرفتند، تیم‌های ملی ایران، تایلند، تاجیکستان و ازبکستانِ میزبان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

صعود فوتسالیست‌های افغانستان به جام جهانی مهم‌ترین اتفاق تاریخ ورزش این کشور به حساب می‌آید که یک مربی ایرانی برای آنها رقم زد.

افتخار بزرگ با سرمربی ایرانی / فوری: صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال 2
افتخار بزرگ با سرمربی ایرانی / فوری: صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال 3