جمعه 10 فروردین 1403

افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند چه کار کنند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند چه کار کنند؟

اقتصادآنلاین نوشت: یرخی از افرادی که به هر دلیل، دسترسی به ابزارهای غیرحضوری برای تائید چک های صیادی ندارند، همیشه این سوال را مطرح می کنند که با چه روشی می توانند چک های بانکی خود را عملیاتی کنند که بر این اساس بانک مرکزی، مراجعه حضوری برای آنها را به شعب بانک عاملی که در آن حساب دارند، به عنوان یک راهکار مراجعه حضوری اعلام می کند که بر مبنای آن، بانک با هماهنگی فرد کار ثبت چک را در...

ماه‌های متوالی است که بانک مرکزی اعلام کرده دریافت کنندگان چک باید حتما اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت کنند و بعد از اخذ تائیدیه‌های لازم قابلیت وصول آن را خواهند داشت؛ اما آن دسته از افرادی که به ابزارهای غیرحضوری برای تائید چک های صیادی دسترسی ندارند باید چه کنند؟ این سوالی است که از سوی برخی افراد در سطح جامعه مطرح است.

در واقع، مطابق با قانون اصلاح قانون صدور چک که با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک های بلامحل در سال 97 تصویب شده و از ابتدای سال 1400 هم اجرای آن رسما آغاز شده است، نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می دهند، تکالیفی بر عهده دارند.

در واقع، صادرکننده چک باید مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذی نفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند و همچنین ذی نفع چک هم در هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. البته نکته حائز اهمیت آن است که اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند هم دیگر نیاز به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذی نفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند که این خود نکته بسیار مهمی است.

در این میان بانک مرکزی روش‌هایی را به صورت غیرحضوری برای انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد شامل اینترنت بانک و موبایل بانک بانکها، برنامه های موبایلی حوزه پرداخت مشخص کرده و در عین حال، شعب بانکهای عامل را هم مکلف به خدمات رسانی در این حوزه کرده است.

بر این اساس اگر فردی دسترسی به ابزارهای غیرحضوری مذکور نداشته یا دانش کافی برای استفاده ازآنها را در اختیار نداشته باشد، می تواند به بانکی که در آن حساب فعال دارد مراجعه کرده تا فرآیند تائید چک از سوی او و توسط بانک انجام شود؛ بنابراین جای نگرانی هم برای این دسته افراد وجود ندارد و این ابزار برای آنها قابلیت استفاده دارد.

به عبارت دیگر، تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارایه خدمات سامانه صیاد را دارند و می توانند برای آن دسته از مشتریانی که امکان دسترسی به ابزار غیرحضوری ندارند اقدامات لازم را از جانب آنان انجام دهد. احراز هویت فرد هم در شعب بانکهای عامل طبق روال موجود انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

217 46

کد خبر 1662705
افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند چه کار کنند؟ 2