چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی در بیرجند / گلایه اولیای دانش‌آموزان از ازدحام در زمان ثبت‌نام

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی در بیرجند / گلایه اولیای دانش‌آموزان از ازدحام در زمان ثبت‌نام

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: ازدحام در هنگام ثبت‌نام در بیرجند به دلیل افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی در این شهر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، فصل تابستان که از راه می‌رسد، دغدغه خانواده‌ها به ویژه آن‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند، برای ثبت‌نام در مدارس آغاز می‌شود و گاهی ثبت‌نام چندین فرزند دانش‌آموز تمام انرژی و وقت پدر و مادر را به خود اختصاص می‌دهد.

در بحث مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام دریافت شهریه‌های غیرمتعارف، محدوده جغرافیایی ثبت‌نام و هزینه سرویس از بیشترین موارد شکایت خانواده‌ها است.

سیاست‌های اعمال شده از سوی آموزش‌وپرورش منجر به آن شده است تا مشکلاتی در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ایجاد شود به عنوان مثال مرزبندی مدارس باعث شده تا برخی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدرسه‌ای که یک خیابان با آنها فاصله دارد با مشکل مواجه شده و به آنها اعلام شود به دلیل خارج از محدوده بودن، ثبت‌نام آنها انجام نمی‌شود و باید به مدرسه دیگری مراجعه کنند.

پیداکردن مدرسه‌ای با کیفیت قابل قبول آموزشی و پرورشی موضوع دیگری است که اغلب خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی به دلیل محدودبودن ظرفیت چنین مدارسی، نام نویسی دچار مشکل می‌شود و گاهی حجم بالای تقاضا و در مواردی روابطی غیر از عرف ثبت نامی دانش آموز را از رفتن به مدرسه مورد نظر باز می‌دارد و دانش آموزان دیگر را جایگزین می‌کند.

در این میان دانش آموزان کلاس اولی، هفتمی و دهمی بیشترین چالش را دارند چرا که ضمن تغییر محیط مدرسه و اعتماد به این محیط باید وارد فضای جدیدی شوند و مدارس هم در پذیرش دانش آموزان این پایه‌ها گویا سخت گیرانه‌تر عمل می‌کنند و تابستان برای دانش آموزان تغییر مقطعی چالشی پر تب و تاب را رقم می‌زند.

برای بررسی وضعیت ثبت‌نام در مدارس بیرجند به یکی از مدارس دولتی سطح شهر سری زدیم و با والدین دانش‌آموزان گفت‌وگویی داشتیم.

مدارس با کیفیت‌تر در همان روزهای اول ثبت‌نام پر شده‌اند / ازدحام جمعیت در مدارس

محمد حسنی یکی از والدین دانش‌آموز کلاس هفتمی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: از اول وقت برای ثبت نام فرزندم به مدرسه مراجعه کردم و با این ازدحام جمعیت مواجه شده‌ام و معلوم هم نیست که چه موقع نوبتمان شود.

وی افزود: تعیین محدوده جغرافیایی برای ثبت نام، والدین را دچار مشکل کرده است و باید در مدرسه‌ای که در محدوده خودمان است ثبت نام کنیم و این در صورتی است که ما از کیفیت تدریس در این مدارس آگاهی نداریم.

حسنی خاطرنشان کرد: مدارس باکیفیت نیز که در همان روزهای اول ثبت‌نام پر شده‌اند و از پذیرش دانش‌آموز خودداری می‌کنند و وقتی که به آنها مراجعه می‌کنیم با اعلامیه ظرفیت تکمیل شده است مواجه می‌شویم.

ثبت نام در محدوده جغرافیایی زندگی، خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است

مریم محمدی یکی دیگر از والدین دانش آموزان کلاس هفتمی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، از ازدحام جمعیت گلایه داشت و گفت: بعضی از والدین بدون توجه به شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث شیوع بیشتر این ویروس می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش باید تمهیداتی را در نظر می‌گرفت تا از ازدحام جمعیت در مدارس جلوگیری می‌شد یا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقرراتی را وضع می‌کرد تا مردم کمتر دچار مشکل می‌شدند.

محمدی تصریح کرد: من شاغل هستم و برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه نزدیک محل کارم مراجعه کردم تا فرزندم را در آن مدرسه ثبت نام کنم اما با درخواست من موافقت نشد و گفتند باید در مدرسه محل زندگی خود ثبت نام کنید.

وی ادامه داد: قانون ثبت نام در محدوده جغرافیایی زندگی، خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است و اگر نتوانیم در مدرسه محل سکونت خود ثبت نام کنیم تکلیف ما چیست؟

محمدی از تدریس در شبکه شاد راضی نبود و گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا که شبکه شاد راه‌اندازی شد فرزندم آن طور که باید از تدریس بهره نبرد چراکه معلم‌ها بر حسب وظیفه مطالبی را در گروه بیان می‌کردند و آنگونه نبود که تدریس به طور کامل انجام شود.

رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در زمان ثبت‌نام

محمد زمانی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ثبت نام 14 هزار و 300 دانش آموز پایه هفتم در 351 مدرسه خراسان جنوبی از 16 تیرماه آغاز و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت و والدین می‌توانند روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته مراجعه و ثبت‌نام کنند.

وی افزود: همچنین نام‌نویسی از 17 هزار و 500 دانش‌آموز کلاس اولی نیز از خرداد ماه سال جاری در سطح حدود یک هزار و 160 مدرسه ابتدایی فعال در استان آغاز شده است و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که ثبت نام از دید ما یک رویداد فرهنگی و تربیتی است، گفت: همکاران ما در مدرسه تکریم والدین و ارباب رجوع را مدنظر دارند و تمامی پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در مدارس مدنظر قرار گرفته شده است.

وی افزود: رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل بهداشتی به همکاران و والدین توصیه شده است و باید والدین با ماسک مراجعه کرده و برای تکمیل فرم‌ها از خودکار شخصی استفاده کنند.

دریافت وجه ممنوع است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان کرد: در هنگام ثبت نام در تمامی مدارس دولتی (عادی و هیئت امنایی) دریافت هرگونه وجهی به غیر از پول بیمه و کتاب، ممنوع است.

زمانی با بیان این‌که والدین در همان شش و هفت روز اول ثبت‌نام مراجعه می‌کنند و ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: تمامی ثبت‌نام‌ها تا پایان مردادماه ادامه دارد و بعد از این تاریخ آمارگیری انجام خواهد شد چراکه مدارس از 15 شهریورماه بازگشایی خواهند شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: رعایت محدوده جغرافیایی زندگی در همه مدارس به جز مدارس تیزهوشان، غیردولتی، شاهد و شبانه‌روزی‌ها و بعضی از هنرستان‌ها اولویت ما است و والدین با رعایت محدوده در مدارس ثبت‌نام کنند.

افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی در بیرجند عامل ازدحام در زمان ثبت‌نام

زمانی تصریح کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز بعد از صدور هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده ثبت‌نام پایه دهم را داشته باشیم.

وی افزود: ازدحام در هنگام ثبت‌نام بیشتر در شهرستان بیرجند بوده و دلیل آن افزایش جمعیت و کمبود فضای آموزشی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: عمده مدارس ابتدایی به جز مدارس خاص دو نوبته خواهند شد.

زمانی تصریح کرد: در مدارس هیئت امنایی نیز قبلا محدوده‌بندی مدنظر نبوده و امسال این محدوده‌بندی مطرح است و همین امر باعث ازدحام شده است.

بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است

وی با اشاره به این‌که محدوده‌بندی آثار و تبعات خوبی خواهد داشت، افزود: ما شعار می‌دهیم "بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است" و برای آن برنامه عمل چیده‌ایم تا محدوده‌بندی رعایت شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: وقتی که رعایت محدوده‌بندی شد اولیا نیاز ندارند برای فرزندان خود سرویس بگیرند و وقتی سرویس نگرفتند هزینه‌های خانواده و بار ترافیکی شهر کم می‌شود و اتفاقات خوبی می‌افتد.

زمانی تصریح کرد: اولیا نسبت به سرنوشت فرزندان خود حساس هستند و یک سری مدارس که مدیر توانمندی داشته است مردم به سمت این مدارس گرایش پیدا کرده‌اند و این امر باعث ازدحام شده است.

والدین نگران نباشند

وی با اشاره به این‌که ما سعی کردیم با تدوین محدوده‌بندی این ازدحام را به حداقل برسانیم، افزود: والدین نگران نباشند ما تمهیداتی را اندیشیدیم که حتی‌الامکان افرادی که در محدوده آن مدارس هستند در آن مدارس ثبت‌نام کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: سعی می‌کنیم فضایی را در مدارس ایجاد کنیم یا تراکم کلاس‌ها را تغییر دهیم تا والدین بتوانند فرزندان خود را در مدارس محدوده زندگی خود ثبت‌نام کنند.

از مدارسی که بخواهند هیئت امنایی شوند استقبال می‌کنیم

زمانی تصریح کرد: مدارس هیئت امنایی همان تعداد قبلی هستند و کماکان ادامه فعالیت می‌دهند و ما از مدارسی که شرایط داشته باشند تا هیئت امنایی شوند، استقبال می‌کنیم.

وی افزود: وضعیت تحصیلی امسال با سالهای گذشته متفاوت است و والدین دانش‌آموزان برای جبران عقب‌ماندگی احتمالی دروس به دانش‌آموزان کمک کنند و از فرصت باقی‌مانده برای یادآوری آموخته‌های آنها استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: شبکه شاد فرصت بسیار خوبی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است و امیدواریم دانش‌آموزان از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام /