پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

افزایش دستمزد، کارگران را بیکار میکند؟ / رشد اشتغال با افزایش دستمزدها

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع

در مصاحبه اخیر با نماینده منتخب مشهد در مجلس، به بررسی تأثیر افزایش دستمزد بر سطح بیکاری و اشتغال کشور پرداخته شد، موضوعی که قبلاً توسط وزیر کار مطرح شده بود.

افزایش دستمزد می‌تواند تأثیرات متنوعی بر میزان بیکاری و اشتغال داشته باشد. در اصل، اگر دستمزد به مقدار زیادی افزایش یابد، ممکن است شرکت‌ها تنها به خاطر کاهش سود خود، مجبور باشند تعداد کارگران را کاهش دهند، که موجب افزایش بیکاری می‌شود. این به عنوان تاثیر منفی افزایش دستمزد بر میزان اشتغال مطرح است.

اما از سوی دیگر، افزایش دستمزد می‌تواند به افزایش توان خرید جمعیت منجر شود که باعث افزایش تقاضا و رشد اقتصادی شود. این افزایش تقاضا ممکن است نیاز به افزایش تولید و به همین تبع افزایش استخدام داشته باشد، که این بیانگر اثر مثبت افزایش دستمزد بر میزان اشتغال است.

بنابراین، تأثیر افزایش دستمزد بر میزان بیکاری و اشتغال، بسته به شرایط اقتصادی و روند توسعه اقتصادی هر کشور، می‌تواند متغیر باشد و نیازمند ارزیابی دقیق‌تر و جامع‌تر باشد.

حجت الله عبدالملکی، وزیر سابق کار در سال های گذشته به این موضوع اشاره کرد که افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران اقدامی بسیار بزرگ و به نفع اقتصاد ملی کشور بود اما دولت سیزدهم در خلال اتخاذ این تصمیم بسیار مظلوم واقع شد و عده‌ای از سر بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی هجمه‌های شدیدی را یه دولت و وزارت کار وارد کردند. سخنان بی پایه و اساسی گفتند و مدعی شدند این تصمیم منجر به اخراج 5 میلیون کارگر خواهد شد.

وزیر سابق کار گفت: تعدادی از مقامات دولت قبل نامه نوشتند و گفتند نرخ بیکاری به 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد! در حالی که پس از گذشت چند ماه از اتخاذ آن تصمیم رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری در تابستان امسال شکسته شد و میزان تعدیل نیرو کمتر از سال گذشته بود. سال گذشته 249 هزار نفر در کشور بیمه بیکاری دریافت می‌کردند که در شش ماهه اول امسال با یک کاهش 29 درصدی به 176 هزار نفر رسیده‌اند. می‌گفتند افزایش 57 درصدی دستمزد تورم بی‌سابقه ایجاد می‌کند، درحالی که تمام تورم ناشی از این تصمیم در دو ماه ابتدای سال تخلیه و تمام شد.

میثم ظهوریان نماینده منتخب مشهد در مجلس در مصاحبه ی اخیر خود با مطبوعات خاطر نشان کرد که وقتی عبدالملکی دستمزد را 57 درصد بالا برد اتفاقا اشتغال در کشور 14درصد رشد پیدا کرد و میزان بیکاری 8درصد کم شد.

او همچنین افزود که به راحتی دروغ می‌گویند که وقتی عبدالملکی دستمزد را 57 درصد گران کرد 20 درصد از کارگران اخراج شدند. درست است که هزینه کارفرما با افزایش دستمزد بیشتر می‌شود ولی سمت عرضه نیز تحریک می‌شود.