شنبه 14 مهر 1403

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روانی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روانی است

محمدعلی خطیبی مدیر پیشین بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درخصوص وضعیت حال حاضر بازار نفت عنوان کرد: در بحث ژئوپلیتیک، تأثیراتی که بازار نفت می‌پذیرد، عمدتاً روانی است و تا زمانی که درگیری‌ها به کاهش واقعی عرضه منجر نشود، این تأثیرات زودگذر خواهند بود. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به کاهش عرضه نفت در کشور‌های منطقه غرب آسیا منجر شود، تأثیرات جدی‌تری...

محمدعلی خطیبی مدیر پیشین بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درخصوص وضعیت حال حاضر بازار نفت عنوان کرد: در بحث ژئوپلیتیک، تأثیراتی که بازار نفت می‌پذیرد، عمدتاً روانی است و تا زمانی که درگیری‌ها به کاهش واقعی عرضه منجر نشود، این تأثیرات زودگذر خواهند بود. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به کاهش عرضه نفت در کشور‌های منطقه غرب آسیا منجر شود، تأثیرات جدی‌تری در بازار احساس خواهد شد.

وی ادامه داد: تأثیرات روانی معمولاً کوتاه‌مدت هستند و به سرعت از بین می‌روند. به عنوان مثال، در حال حاضر کشور‌های اعضای اوپک، کاهش داوطلبانه‌ای در تولید نفت دارند که هدف آن حفظ قیمت‌ها در بازار جهانی است. با این حال، متأسفانه شاهد روند نزولی قیمت نفت هستیم و قیمت‌ها به حدود 70 دلار رسیده‌اند. این کاهش قیمت نشان‌دهنده ضعف تقاضا در بازار جهانی است.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: با وجود اقداماتی که اوپک و برخی کشور‌های تولیدکننده نفت انجام داده‌اند، تقاضای جهانی به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند قیمت‌ها را در سطح مطلوبی حفظ کند. اقداماتی نظیر کاهش داوطلبانه تولید در برخی کشور‌ها می‌تواند تا حدی مؤثر باشد، اما نوسانات همچنان ادامه دارد.

خطیبی افزود: مدیریت قیمت‌ها به‌ویژه در شرایط کنونی که تقاضا ضعیف است، چالش بزرگی برای اوپک و کشور‌های تولیدکننده نفت است. جلسات آینده این سازمان، که به بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های تولید برای سال آینده پرداخته خواهد شد، از اهمیت بالایی برخوردار است. این تصمیمات می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر بازار نفت داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: اگر تغییراتی در تولید نفت ایجاد شود و بر صادرات تأثیر بگذارد، بازار جهانی واکنش نشان خواهد داد. اما اگر این تغییرات صرفاً روانی باشند و تولید تحت تأثیر قرار نگیرد، احتمالاً بازار واکنش جدی نخواهد داشت.