سه‌شنبه 10 مهر 1403

افزایش نجومی قیمت کتاب | کودکان کتابخوان شده اند!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش نجومی قیمت کتاب | کودکان کتابخوان شده اند!

برخی از ناشران کتاب کودک به دلیل تورم و افزایش قیمت ورق با افزایش قیمت‌های نجومی مواجه شده‌اند. بهای برخی از کتاب‌های ترکیبی این ناشران که شامل محتوای داستانی، شعری و عروسکی نمایشی هستند، از 99 هزار تومان در سال گذشته به 350 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است. به همین دلیل، ناشران تنها تعداد کمی از این کتاب‌ها را تولید و عرضه کرده‌اند، و بازار فروش آن ها بین مردم مانند گذشته رونق...

کتاب‌ های کودک و نوجوان از جمله آثاری هستند که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود و معمولاً نام و نشانی از آن‌ها به میان نمی‌آید. اما افزایش تعداد و بهبود کیفیت و جذابیت داستان‌های کودک تأثیر بسزایی بر رشد کودکان و نوجوانان دارد. این کتاب ها به گسترش دایره لغات، بهبود مهارت های گفتاری و نوشتاری، تقویت درک مطلب، افزایش تخیل و خلاقیت، تقویت هوش هیجانی، کسب اطلاعات و آشنایی با فرهنگ ها و جوامع مختلف، آموزش مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس در کودکان کمک می‌کنند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که از سنین کودکی به مطالعه کتاب می‌پردازند، در دوران بزرگسالی و سالمندی، بین 30 تا 50 درصد کمتر به آلزایمر و زوال عقل مبتلا می‌شوند.

بنابراین تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی هم برای آینده کودک و هم برای آینده جامعه بسیار مفید و حائز اهمیت است. کتاب هایی که کودکان مطالعه می کنند باید متناسب با گروه سنی، روحیات و فهم و درک خودشان باشد. اما وضعیت کتاب کودک و نوجوان در ایران به چه شکل است؟ آیا کتاب های کودک و نوجوان در ایران نسبت به گذشته پیشرفت داشته اند؟

افزایش قیمت 300 درصدی

به گفته یک مسئول فروش کتاب کودک و نوجوان در یکی از شهر کتاب های تهران، تنوع، محتوا و تعداد کتاب های کودک و نوجوان از گذشته تا به حال پیشرفت چشمگیر و فوق العاده ای داشته و علاوه بر کودکان، والدین هم به خواندن کتاب های این گروه سنی علاقه مند هستند. در بین این کتاب ها علاوه بر داستان های جذاب و هیجان انگیز، انواع مختلفی از کتب مهارتی، نمایشی، آموزشی و... نیز وجود دارد که به بچه ها در مهارت آموزی و جامعه پذیری بسیار کمک می کنند.

در فصل تابستان که مهد کودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس تعطیل هستند، بسیاری از خانواده ها به خرید کتاب برای فرزندان خود روی می آورند و به همین دلیل در این فصل کتابخوانی و خرید کتاب در بین کودکان و نوجوانان افزایش می یابد.

از منظر او در بین کودکان، دختران بیشتر از پسران به کتابخوانی علاقه مند هستند و بیشترین خوانندگان کتاب ها در ردیف سنی 1 تا 3 سال هستند. کتاب های این گروه سنی به دلیل طراحی زیبا، رنگ آمیزی جذاب، محتوای گیرا و کیفیت عالی بسیار پرطرفدار هستند و حتی خود مسئولان کتاب فروشی هم از خواندن و دیدن تصاویر و نوشته های آنها لذت می برند.

این مسئول فروش کتاب های کودک با زیر نظر قرار دادن و پرس و جو از دختران و پسران، به ژانر های کتاب مورد علاقه دختربچه ها و پسربچه ها پی برد. به گفته او دختران بیشتر به کتاب های عاشقانه و ماجراجویانه و پسران بیشتر به کتاب های ترسناک، هیجانی و اکشن تمایل نشان می دهند. این یعنی هر جنس دنیای اسرار آمیز خود را دارد و متناسب با روحیات خاص خود کتاب مورد نظرش را انتخاب می کند.

برخی از انتشاراتی های کتاب کودک نیز تحت تاثیر تورم و افزایش قیمت ورق، با افزایش قیمت های نجومی مواجه شدند. بهای برخی از کتاب های ترکیبی این انتشاراتی ها که شامل محتوای داستانی و شعری و عروسکی نمایشی می شوند، از 99 هزار تومان در سال گذشته به 350 هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر انتشاراتی تعداد کمی از این کتاب را تولید و عرضه کرده و بازار فروش آن بین مردم نیز مانند گذشته پررونق نیست.

خوشبختانه آمار کتابخوانی در کودکان نسبت به گذشته بالاتر رفته و این موضوع خبر از بهبود و توسعه کیفیت، محتوا و تنوع و تعداد کتاب های کودک و نوجوان می دهد و علاقه به کتاب و کتابخوانی را در ذهن و قلب آنها زنده می کند.

افزایش نجومی قیمت کتاب | کودکان کتابخوان شده اند! 2