چهارشنبه 6 تیر 1403

افزایش نرخ آموزشگاه رانندگی | قیمت جدید چقدر است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش نرخ آموزشگاه رانندگی | قیمت جدید چقدر است؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از افزایش قیمت آموزشگاه های رانندگی خبر داد.

یکی از کلاس های که برای داشتن گواهی نامه باید در آن حضور پیدا کنید، کلاس های آموزشگاه رانندگی است تا به طور کامل با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شوید.

هزینه آموزشگاه رانندگی برای اخذ گواهینامه رانندگی 50 درصد افزایش یافت و متقاضیان گواهینامه پایه 3 باید به جای مبلغ 4 میلیون تومان، 6 میلیون تومان پرداخت کنند!

سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن تایید این خبر اظهار کرد: هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

وی افزود: این سازمان که زیر مجموعه وزارت صمت است بعد از تعیین هزینه این مبلغ را به پلیس اعلام می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا خاطرنشان کرد: پلیس و آموزشگاه‌های رانندگی اجازه ندارند مبلغی فراتر از عدد و رقم تعیین شده از متقاضیان دریافت کنند.

این افزایش 50 درصدی با واکنش و انتقاد مردم و متقاضیان گواهینامه همراه بوده و آنها معترض افزایش 50 درصدی هزینه گواهینامه شده‌اند؛ از سوی دیگر، افزایش هزینه اخذ گواهینامه می‌تواند باعث کاهش مراجعه افراد برای دریافت گواهینامه شود و همین امر در ادامه، افزایش رانندگان فاقد گواهینامه را باعث می‌شود و موضوع خطرات و عواقب جانی و مالی متعددی را هم به همراه خواهد داشت.

اولین گواهینامه رانندگی در 1 اوت 1888 (11 مرداد 1267) به نام کارل بنز و برای رانندگی با موتور واگن (اولین خودرو تولیدشده) صادر شد. دلیل صدور این مجوز توسط دوک‌نشین بزرگ بادن، شکایت شهروندان از سر و صدا و بوی ماشین بنز بود. اولین گواهینامه رانندگی با کارت‌های امروزی کاملا فرق داشت و شامل کاغذی بود که روی آن به صورت دستی متن مجوز در 19 خط نوشته شده بود.

اعطای این مجوزها و گواهینامه‌های اختیاری تا آغاز سده بیستم توسط دولت‌های اروپایی ادامه یافت. اما صدور اولین گواهینامه اجباری در سال‌های 1903 و 1904 در آلمان و بریتانیا انجام شد و چندین سال بعد رانندگان باید برای کسب مجوز رانندگی، امتحان می‌دادند.

رانندگان حرفه‌ای آمریکایی در سال 1910 برای اولین بار گواهینامه رانندگی گرفتند و 3 سال بعد، همه رانندگان باید این مجوز را دریافت می‌کردند. «گواهینامه رانندگی بین‌المللی» اصطلاحی بود که در سال 1929 مطرح شد و بیست سال بعد، کنوانسیون ترافیک جاده‌ای ژنو استانداردها و قوانین راهنمایی و رانندگی را در سطح جهان تعیین کرد.

ولین خودرو یا بهتر بگوییم خودروها، در پاییز 1279 شمسی و 12 سال بعد از صدور اولین گواهینامه رانندگی در جهان به ایران رسیدند. رانندگان فرانسوی دو دستگاه رنو را به ایران آوردند که یکی وسط راه خراب شد و دومی هم در ترور محمدعلی شاه منفجر شد.

در سال 1289، طرح مالیات بر وسایل نقلیه توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسید و صاحب هر خودرو باید 5 تومان ماهانه مالیات می‌داد. مالیات زیاد، مناسب نبودن جاده‌ها و خیابان‌ها و همین طور قیمت بالا خودرو باعث شد تا اتومبیل به عنوان یک وسیله نقلیه مرسوم و متداول استفاده نشود و فقط شاه و اعیان و بزرگان دارای خودرو بودند.

شاید فکر کنید که آموزشگاه‌های رانندگی در یکی دو دهه اخیر ایجاد شده‌اند اما این موسسات از همان اولین سال‌های قرن چهاردم شمسی شکل گرفته‌اند و «سیف‌الله خان»، اولین فردی است که توانست در سال 1308 «کورس شوفری ایران» را با امتیاز «خوب» پشت سر بگذارد و صاحب گواهینامه رانندگی شود.

افزایش نرخ آموزشگاه رانندگی | قیمت جدید چقدر است؟ 2