چهارشنبه 6 تیر 1403

افزایش 20 درصدی رشد صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افزایش 20 درصدی رشد صادرات ایران به پاکستان در سال گذشته

فهیمه دامرودی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در برنامه رادیویی گفت: در اردیبهشت ماه امسال طی سفری که رییس جمهور ایران به پاکستان داشتند که در این سفر تفاهم نامه‌هایی میان ایران و پاکستان انجام شد که یکی از تفاه نامه‌ها تجارت آزاد و تهاتر کالا میان دو کشور بود و همچنین دستیابی به حجم صادرات و واردات کالا به رقم 10 میلیارد دلار بوده است.

او تصریح کرد: حدود 80 درصد واردات ایران از پاکستان انواع برنج بود، بعد از برنج دام زنده و گوشت با 14،5 میلیون دلار، انبه با 12.2 میلیون دلار، کنجد با 6.9 میلیون دلار اختصاص دارد و موز، نخ و پارچه، لوله‌های بدون درز، ماشین آلات بسته‌بندی و ماشین آلات مکانیکال صنعتی از دیگر کالا‌های وارده از پاکستان به ایران بودند.

دامرودی افزود: در حال حاضر ما هیچگونه نقل و انتقال بانکی با کشور پاکستان نداریم و یکی از کار‌هایی که می‌توان انجام داد این است که تهاتر صورت گیردو به نظر من باید یک صندوق معاملات بانکی باید ایجاد شود ولی کشور مقابل در این خصوص هیچگونه نظری را اعلام نکرده است.

او تصریح کرد: اگر تجارت آزاد برقرار شود دیگر نیازی به تهاتر کالا با کشور پاکستان نداریم و تمامی موانع برطرف خواهد شد، همچنین بانک مرکزی ما هم باید بپذیرد که ما باید در حال حاضر تهاتر را تا زمان تجارت آزاد با این کشور را بپذیرد ما چندین بار جلساتی با کشور پاکستان بدون هیچ دستاوردی به پایان رسیده است.

دامرودی گفت: در حال حاضر سقف تجارت میان دو کشور ایران و پاکستان افزایش داشته است ولی صادرات ایران به این کشور در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد و 79 میلیون دلار بوده است که همچنین واردات از پاکستان به کشورمان هم بیش از 600 میلیون دلار بوده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان تصریح کرد: صادرات ایران به پاکستان سال 1401 نسبت به سال 1400 با رشد 20 درصدی در وزن و 18 درصدی در ارزش همراه بوده و واردات ایران از پاکستان نیز 119 درصد در وزن و 170 درصد در ارزش افزایش داشته است.

خبرنگار: رضا زارع

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی