دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب از ابتدای سال

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
افزایش 50 درصدی قیمت کتاب از ابتدای سال

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در 10 ماه گذشته شاهد افزایش 50 درصدی قیمت کتاب بودیم. با توجه به آمار خانه کتاب در فروردین ماه سالجاری میانگین قیمت کتاب نزدیک به 83 هزار تومان بوده اما در دی ماه عدد 125 هزار تومان ثبت شده است.

با توجه به افزایش قیمت نیز حجم اقتصادی صنعت نشر در 10 ماه گذشته عددی بیش از 10 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است اما در بازه زمانی سال گذشته با میانگین قیمت 79 هزار تومان حجم اقتصادی نزدیک به 6 هزار و 800 میلیارد تومان بود.

البته در میزان شمارگان کل نیز شاهد کاهش بیش از 3 میلیون نسخه کتاب هستیم. این در حالی است با گران شدن زینک، افزایش و کاهش قیمت کاغذ و مواد اولیه ناشران ناچار به کاهش تیراژ شده‌اند. میانگین تیراژ آثار در این روزها از 3 هزار نسخه به 300 تا 500 نسخه رسیده است. این کاهش تیراژ و تجدید چاپ در فاصله زمانی کمتر نسبت به سال‌های گذشته، یکی از راه‌های به روز نگه‌داشتن قیمت است تا ناشر و کتابفروش کمتر ضرر کنند.

علت اینکه ناشر سعی می‌کند اثرش را بروز نگه دارد این است که کتاب خروس جنگی از نشر افق در چاپ‌های قبلی قیمتی حدود 38 هزار تومان داشت اما در چاپ جدید این عدد به 185 هزار تومان رسیده است. کتابفروش چند نسخه قدیمی باید بفروشد تا نسخه تازه چاپ شده را تهیه کند؟ همین نوسان قیمت یکی از دلایل منفی شدن تراز کتابفروشان و ناشران است.

در ضمن بیشترین قیمت نیز برای دسته آثار کمک درسی است. میانگین قیمت در این حوزه نیز نزدیک به 200 هزار تومان شده است. اما بیشترین شمارگان هم به کودک و نوجوان تعلق دارد با عدد بیش از 28 میلیون نسخه.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

خانه کتاب و ادبیات صنعت نشر بازار کتاب افزایش قیمت کتاب این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
افزایش 50 درصدی قیمت کتاب از ابتدای سال 2
افزایش 50 درصدی قیمت کتاب از ابتدای سال 3
افزایش 50 درصدی قیمت کتاب از ابتدای سال 4