شنبه 14 مهر 1403

افغانستان خواستار بررسی جنایت نظامیان استرالیایی در گروهی مشترک شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افغانستان خواستار بررسی جنایت نظامیان استرالیایی در گروهی مشترک شد

کابل - ایرنا - وزیر امور خارجه افغانستان در گفت وگویی با همتای استرالیایی خود در باره جنایت نظامیان کشورش در افغانستان خواهان ایجاد گروه کاری مشترک برای بررسی آن شد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه ای که امروز پنجشنبه منتشر شد، نوشت که «محمدحنیف اتمر» با «ماریس پین» در مورد پیگیری تحقیقات مبنی بر بدرفتاری نظامیان استرالیایی با غیرنظامیان و زندانیان افغان گفت وگو کرده است.

در اطلاعیه آمده است که دو طرف همچنین در باره مسائل مختلف از جمله پیشرفت‌ها در روند صلح، بیماری کرونا و تحولات در صحنه بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این اطلاعیه، خانم پین در رابطه با بدرفتاری با غیرنظامیان و زندانیان افغان، اطمینان داده است که استرالیا موضوع را بسیار جدی گرفته و به گونه ای همه‌جانبه و مستقل در مطابقت با قوانین، آن‌را پیگیری و بررسی می‌کند.

وی افزوده است که پس از بررسی، دولت و وزارت خارجه افغانستان را از جریان تحقیقات و عملی‌شدن سفارش بازرس ویژه استرالیا در این زمینه، آگاه خواهد ساخت.

اتمر یادآور شده است که حکومت به‌خصوص رئیس جمهوری افغانستان، از نحوه رسیدگی مقامات استرالیایی به قضیه بدرفتاری‌ها با غیرنظامیان و زندانیان افغان بسیار خشنود هستند.

اتمر افزوده است که شماری از خانواده‌های مربوطه با مراجعه به حکومت، امکان اقامه دعوا را در مراجع قضایی استرالیا مطرح کرده اند. به‌منظور رسیدگی بهتر به این موضوع و سایر مسایل مرتبط، پیشنهاد ایجاد یک گروه کاری مشترک از طرف مقامات افغانستان و استرالیا مطرح شده است.

وزیر خارجه استرالیا گفته است که پیشنهاد وزیر خارجه افغانستان را طرح خوبی می داند و به سفیر استرالیا در کابل اعلام خواهد کرد تا با مقامات و طرف‌های مربوط در افغانستان وارد بحث وتبادل نظر شود.

چندی پیش گزارش‌هایی از کشتار و بدرفتاری نظامیان استرالیایی با غیرنظامیان و زندانیان افغان منتشر شد که واکنش جهانی را در پی داشت.

*س_برچسب‌ها_س*