دوشنبه 16 مهر 1403

الزام زنده‌نگه داشتن یاد شهدا مبنی بر اندیشه‌های رهبر انقلاب

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
الزام زنده‌نگه داشتن یاد شهدا مبنی بر اندیشه‌های رهبر انقلاب

رهبر انقلاب به جد و با تمام وجود، یکی از پایه‌های فرهیختگی و تربیت انسانی جامعه ایرانی را، در احیای و برپاداری واقعیت حیات شهدا جست‌و‌جو می‌کند. اعتقاد به تأثیر بی‌بدیل این واقعیت، ایشان را همواره مصر به فعال‌سازی این ظرفیت بی‌پایان کرده است.

- اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- حیات موثر و زنده شهدا پس از موهبت شهادت، یکی از واقعیت‌های تخلف‌ناپذیری است که به‌طور اساسی و جدی مورد توجه و شناسایی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است. اهمیت مساله شهید و مقوله شهادت تا حدی برای معظم‌له بالا است که ایشان را وفادارترین مسئول پایبند به سیره شهدا و جدی‌ترین اقامه‌کننده معنای شهید و شهادت در جامعه اسلامی کرده است. پیگیری ویژه ایشان برای برگزاری کنگره شهدای استانی در اقصی نقاط کشور، فراتر از یک دنبال‌گیری متعارف است.

رهبر انقلاب به جد و با تمام وجود، یکی از پایه‌های فرهیختگی و تربیت انسانی جامعه ایرانی را، در احیای و برپاداری واقعیت حیات شهدا جست‌و‌جو می‌کند. اعتقاد به تأثیر بی‌بدیل این واقعیت، ایشان را همواره مصر به فعال‌سازی این ظرفیت بی‌پایان در جامعه اسلامی کرده است.

هر بار که اعضای ستاد بزرگداشت کنگره شهدای استان‌ها برای ارائه برنامه و شنیدن رهنمودهای لازم خدمت ایشان می‌رسند، معظم‌له گوشه‌ای از بهره عظیم خویش از این گنج تمام‌نشدنی را در اختیار مستمعین قرار می‌دهد.

یکی از توصیه‌های همیشگی رهبر انقلاب در این‌خصوص، شیوه‌های زنده‌نگاه‌داشتن یاد شهدا در میان آحاد مردم است. در نگاه ایشان تبیین شهدا چیزی فراتر از نام‌گذاری کوچه یا خیابان‌ها به‌نام آن‌هاست. در سطور ذیل به برخی از ویژگی‌های تبیین موفق از نگاه معظم‌له می‌پردازیم:

اول. توجه به سرگذشت شهدا درکنار بزرگداشت یاد آن‌ها:

خوانش متاملانه وصیت‌نامه شهدا: توصیه مکرر و موکد رهبر انقلاب به خوانش وصیت‌نامه شهدا باید به معنای درس‌گیری عمیق از مفاد آن باشد. حال و مقال شهدا باید در وصیت‌نامه‌ها درک، فهم و بیان شود.

خوانش مسأله‌مند سیره شهدا: نکته پر اهمیت در این خصوص و تاکید ویژه رهبر انقلاب، پیدا کردن دقایق سرنوشت‌سازی است که زندگی هر شهید را به قبل و بعد از آن تقسیم می‌کند. روایت این تغییرات بسیار مهم و حیاتی است.

دوم. توجه به فراگیری مخاطب در تولید آثار مربوط به شهدا:

اهمیت رساندن آثار تولیدی به بیشترین مخاطب ممکن: موفقیت ستاد کنگره شهدا در نظر مقام معظم رهبری وابسته به فراگیری تولیدات مربوط به شهدا در بیشترین تعداد مخاطبان و به‌طور ویژه نسل جوان و نوجوان است.

اهمیت اجتماعی شدن تفسیر آثار مربوط به شهدا بین مردم: برگزاری رویدادهای مستمر تفسیر آثار تولیدی در مقیاس‌های کوچک (مساجد و امام‌زاده‌ها) برای انتقال مقصود صاحب اثر به مخاطب در این زمینه توصیه شده است.

سوم. برگزاری تجمعات شناسایی هر شهید به تفکیک:

پیشنهاد جدید رهبر انقلاب به ستادهای برگزاری کنگره شهدا آن است که تجمعاتی با هدف شناساندن تبیینی هر شهید به تفکیک در محلات شکل بگیرد. در این تجمعات، خصوصیات، حالات و نکات هر شهید از وصیت‌نامه، سیره و خاطراتش در آمده و برای مخاطبین به شکل آموزشی تبیین شود.