یک‌شنبه 18 شهریور 1403

امکان تعیین محل خرج مالیات مودیان مالیاتی باعث ایجاد انگیزه در پرداخت مالیات می‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
امکان تعیین محل خرج مالیات مودیان مالیاتی باعث ایجاد انگیزه در پرداخت مالیات می‌شود

جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره طرح جدید سازمان امور مالیاتی و دادن اختیار تعیین نحوه هزینه کرد مالیات های پرداختی به مودیان گفت: اینکه مردم و تمام فعالان اقتصادی که مالیات می پردازند و از طریق تبصره ماده 100 اقدام به پرداخت مالیات می کنند می توانند از بین پروژه های در سطح ملی و استان دارای اهمیت انتخاب کنند تا مالیات...

جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره طرح جدید سازمان امور مالیاتی و دادن اختیار تعیین نحوه هزینه کرد مالیات های پرداختی به مودیان گفت: اینکه مردم و تمام فعالان اقتصادی که مالیات می پردازند و از طریق تبصره ماده 100 اقدام به پرداخت مالیات می کنند می توانند از بین پروژه های در سطح ملی و استان دارای اهمیت انتخاب کنند تا مالیات پرداختی آنها در آن حوزه هزینه شود.

وی در ادامه بیان کرد: البته سازمان امور مالیاتی باید آموزش های لازم برای پرداخت مالیات هوشمند را به مردم بدهد تا آنها بتوانند به صورت سیستمی و هوشمند مالیات خود را پرداخت کنند.

وی در ادامه افزود: اینکه مودیان از طریق ماده 100 پروژه های در سطح ملی و استانی در حوزه بهداشت، سلامت، آموزش، زیر ساخت، پروژه های عمرانی مثل راه های روستایی را ببینند و انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها در کدام حوزه هزینه شود یک سیستم تشویق برای مودیان محسوب می شود.

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه البته این مسئله باید تا حدودی کنترل هم بشود تا عمده مالیات پرداختی در چند حوزه واریز نشود گفت: ممکن است خیلی از مودیان علاقه به کارهای آموزشی و سلامت محور داشته باشند که باید یک تعادل در این حوزه به وجود بیاید. البته در این سیستم هوشمند مالیاتی باید وقتی به اندازه کافی مالیات در یک حوزه واریز شد، آن گزینه غیر فعال شود و سایر پروژه ها به سایر مودیان معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام در واقع یک نوع انتقال حکمرانی نحوه هزینه کرد درآمدهای مالیاتی از دولت به مردم است. در واقع تعیین نحوه هزینه کرد مالیات ها توسط خود مودیان یک شیوه خوب و نوعی تشویق مردم محسوب می شود؛ ولی باید مدیریت شده باشد.