جمعه 14 اردیبهشت 1403

انتخاب مدیریت درخودروسازی به سهامداران واگذار شود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، روح الله عباسپور باتقوا بودن، پاک دستی، مدیر بودن، ریسک پذیری و شجاعت در مدیریت را از ویژگی‌های عمومی گزینه پیشنهادی وزارت صمت برشمرد و اظهار کرد: گزینه وزیر صمت باید فعالیت های علمی، تحصیلاتی و کارشناسی و تجربه مدیریتی در حوزه وزارت صمت و ستاد را ترجیحا داشته باشد یعنی تلفیقی از علم، عمل و تجربه می تواند مدیر لایق و شایسته ای را در حوزه وزارت صمت بر مسند بنشاند.

وی افزود: کسی که به عنوان وزیر صمت انتخاب می شود لازم است راهبرد صنعتی تدوین شده را به اجرا بگذارد و یا در حوزه صنعت، معدن و تجارت استراتژی صنعت و راهبردهای حوزه وزارت صمت به ویژه صنایع و معادن را بنویسد چرا که در کشور ذخایر و منابع وجود دارد و بسیاری از ظرفیت های معدن مغفول مانده که وزیر صمت باید بتواند راهبردهای معدنی کشور را مشخص و اقدامات جدی انجام دهد.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس بر شناسایی قابلیت های حوزه مس و اقدامات جدی در جهت کشف معادن مس و جلوگیری از خام فروشی و لزوم فرآوری این ماده معدنی تاکید و خاطرنشان کرد: فرآوری های مس کمتر از نفت نیست و می توان از آن برای ایجاد ثروت و تولید بهره گرفت.

عباسپور اذعان کرد: وزیر صمت باید ظرفیت های اقتصادی صنعت، معدن و تجارت را بشناسد و بتواند از این حوزه ها در زمینه ایجاد درآمدها و صادرات غیرنفتی گام مهمی بردارد.

وی ادامه داد: وزیر صمت باید اعتقاد به آمایش سرزمینی داشته باشد و سرمایه گذاری ها و سرمایه های بخش خصوصی و دولتی را در مسیر مناسب و در قالب آمایش سرزمینی هدایت کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: وزیر صمت باید تعامل لازم با وزارت خانه های همگن را داشته باشد و در راستای ماموریت اصلی خود یعنی تنظیم بازار که بزرگترین چالش کشور و مایه نگرانی مردم شده گام بزرگی بردارد و قدرت تنظیم بازار را داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه عمده سهام خودروهای سایپا و ایران خودرو متعلق به بخش خصوصی است کسی که وزیر صمت می شود باید انحصار انتخاب مدیریت در حوزه خودروسازی را رها کند و به سهامداران که مجموعه بخش خصوصی هستند اجازه انتخاب مدیرعامل را دهد و به واسطه مدیران لایقی که انتخاب می شوند نسبت به تامین منابع مالی خودروسازی، جلوگیری از سایت های ورشکسته که هزینه های سنگینی بر خودروسازی تحمیل می کنند و نسبت به استقلال مدیریت خودرو سازی که تحت تاثیر فضاهای سیاسی داخلی و خارجی قرار می گیرد، اقدامات خوبی را انجام دهند.

عباسپور افزود: وزیر صمت باید سعی کند تصمیمات درستی در حوزه خودروسازی اتخاذ کند و نسبت به کاهش قیمت تمام شده خودرو و ارتقاء کیفیت خودرو تصمیم مناسب و جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه احتمال دارد موضوع واردات خودروهای مصرفی در مجلس رای خوبی بیاورد، کیفیت و قیمت را دو چالش اساسی در زمینه خودرو دانست و توضیح داد: دولت باید اجازه واردات خودرو را بدهد. همان قدر که به فکر تولیدکنندگان و اشتغال هستیم جامعه مصرف کنندگان را هم باید در نظر بگیریم تا هزینه های سنگینی بر آنان تحمیل نشود.

این نماینده مجلس اذعان کرد: دولت در واردات خودرو نگران اشتغال است که انشاالله آسیب نمی بیند و دیگر نگرانی دولت خروج ارز است که باید گفت دولت می تواند در واردات ارز ندهد؛ افرادی هستند که ارز، دلار و یورو را در صندوقچه های خود ذخیره و نگهداری می کنند و تحویل دولت و وارد بازار نمی کنند که می توان آنها را به جریان انداخت و با ارزهای موجود در خانه ها واردات خودرو را انجام داد. افرادی که دنبال واردات خودرو هستند ارز دارند و خیلی ضرورت ندارد که دولت به آنها ارز دهد.