سه‌شنبه 12 تیر 1403

انتشارات روزنامه ایران کتاب سردار علایی را در نمایشگاه کتاب عرضه نکرد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
انتشارات روزنامه ایران کتاب سردار علایی را در نمایشگاه کتاب عرضه نکرد

انتظار داشتم جلد دوم خاطراتم منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شود؛ اما مسئولان انتشارات ایران عوض شدند نه آن‌ها من را می‌شناسند نه من آن‌ها را و اصلا رغبت نشان نمی‌دهند که جلد دوم خاطرات که به مسائل بعد از جنگ اختصاص دارد، چاپ شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «پسر آشیخ محمود» خاطرات زندگی پرفراز و نشیب حسین علایی از فرماندهان ارشد دوران هشت سال دفاع مقدس و مدیران کشور در عرصه‌های مختلف بعد از دوران جنگ است. او به عنوان نویسنده در این کتاب تلاش کرده با شرح جزئیات، به روایت دقایق حیات خود از تولد، کودکی تا بحبوحه‌های انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن بپردازد.

در واقع، خوانندهی این کتاب از دریچه‌ی نگاه حسین علایی به فراسوی مهم‌ترین وقایع و رخدادهای کشور در نیم قرن گذشته ورود پیدا می‌کند و از نزدیک با فرایند تصمیم‌گیری‌های کلان کشور آشنا می‌شود و در جریان امور ناگفته‌هایی قرار می‌گیرد که در این تصمیمات تاثیرگذار بوده‌اند.

نکته‌ی قابل توجه در مورد کتاب «پسر آشیخ محمود» این است که کتاب توانسته نظر بسیاری از شخصیت‌های سیاسی کشور از تمام طیف‌های فکری را به خود جلب کنید که نمونه بارز این استقبال حضور نمایندگانی از طیف‌های مختلف سیاسی در مراسم رونمایی از جلد اول کتاب بود.

این کتاب برای نخستین بار بهار سال جاری در 664 صفحه و با قطع وزیری به چاپ رسید و حالا با گذشت کمتر از چهار ماه به چاپ دوم رسیده است. اما نکته‌ی قابل تامل این است که انتشارات ایران این کتاب را برای عرضه به نمایشگاه نیاورده است!

حسین علایی، فرمانده سابق قرارگاه دریایی سپاه در این باره به خبرنگاران حاضر در نمایشگاه گفت: من جلد دوم خاطراتم را نوشتم و به انتشارات روزنامه ایران دادم. جلد اول چاپ شد به چاپ دوم هم رسید، اما در نمایشگاه امسال ارائه نشد. به غرفه‌ی انتشارات ایران رفتم و سوال کردم اما جوابی ندادند و حالا نمی‌دانم چرا کتاب خاطراتم در غرفه عرضه نشده است. خاطرات من مربوط به دوره‌ی شاه و دوره‌ی جنگ است و اصلا مطلبی که خاص باشد، در کتاب نیامده است، اما جلوی توزیع آن را گرفتند. از هرکس سوال کردم چرا خاطراتم عرضه نشد، کسی پاسخ‌گو نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: من انتظار داشتم جلد دوم خاطراتم منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شود؛ اما مسئولان انتشارات ایران عوض شدند نه آن‌ها من را می‌شناسند نه من آن‌ها را و اصلا رغبت نشان نمی‌دهند که جلد دوم خاطرات که به مسائل بعد از جنگ اختصاص دارد، چاپ شود. از نظر خودم، خواندن مطالبی درباره‌ی جنگ به قلم فردی که در مدیریت کشور هم بوده، می‌تواند جالب و قابل استفاده باشد. وقتی به‌راحتی جلوی انتشار خاطرات را می‌گیرند، انگیزه برای نوشتن از بین می‌رود.

25957

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1908142