چهارشنبه 18 مهر 1403

انجام زراعت چوب تنها در یک هکتار از اراضی خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انجام زراعت چوب تنها در یک هکتار از اراضی خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تخصیص نیافتن اعتبار و تسهیلات موجب شده تا طرح زراعت چوب از پیشرفت خوبی برخوردار نباشد و به همین علت این طرح تنها در یک هکتار انجام شد.

مهدی قدیمی روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: تا پایان سال مالی 98 هیچ اتفاقی در زمینه تخصیص اعتبار به این بخش نیفتاده است.

وی افزود: از سال 86 تا 97 هر سال با توجه به اجرای طرح زراعت چوب موافقت نامه امضا و اعتبار به این بخش تعلق می گرفت اما پارسال این طرح نه اعتبار گرفت و نه تسهیلات.

وی با بیان این که تخصیص اعتبارات به اجرای این طرحتا سال 97 خوب بود، اظهار داشت: با اجرای این طرح، نهال صنوبر به صورت رایگان در اختیار کشاورزانی قرار می گرفت.

وی با اشاره به این که در سال 97، زراعت چوب در سطح 87.5 هکتار از اراضی استان عملیاتی شد گفت: 107 هزار نهال در این اراضی کاشته شد.

قدیمی با بیان این که زراعت چوب یکی از محورهای جهش تولید در استان نیز است اظهار داشت: امسال پنج میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح و طرح های جنگلکاری درخواست کرده ایم و امیدواریم در اعتبارات استانی این بخش دیده شود.

وی از پرداخت تسهیلات کم بهره و بلندمدت به متقاضیان خبر داد و گفت: با توجه به خواب 6 ساله سرمایه در زراعت چوب اکنون یکی دیگر از سیاست های تشویقی برای متقاضیان این بخش معرفی تولید کنندگان چوب استان به صنایع است.

وی افزود: صنایع چوب با عقد قرارداد با کشاورزان به ازای رشد نهال و با برآورد تولید در 6 سال به صورت تدریجی بهای چوب تولیدی را به کشاورزان پرداخت می کنند و این امر خواب 6 ساله سرمایه را جبران می کند.

وی واگذاری نهالستان منابع طبیعی به متقاضیان را نیز یکی از مشوق های زراعت چوب بیان کرد و گفت: امسال حداقل برای 40 هکتار زراعت چوب تسهیلات در نظر گرفته شده است و هم چنین تکلیفی که برای زراعت چوب در استان تعیین شده 360 هکتار است اما این مساحت نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی اظهار داشت: امسال علاوه بر زراعت چوب در مستثنیات، در اراضی ملی مستعد با اولویت تامین آب نیز این طرح اجرا می شود که برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی خوبی دارد.

جنگل های استان خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و 345 هزار هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها صورت نمی پذیرد.

بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور قرار بود از سطح 75 هزار هکتار عرصه‌های ملی، مستثنیات و باغی کشور 20 هزار هکتار آن در استان‌های شمالی زیر پوشش طرح زراعت چوب برود ولی تاکنون بر اساس آمار تنها هفت هزار هکتار زیر پوشش قرار گرفته است

بذر طرح ملی زراعت چوب در سال 84 کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها راه نجاتی برای قطع درختان پیدا کرد و البته این طرح از آن زمان تاکنون با فراز و نشیب‌هایی در استان‌های مختلف کشور به مرحله اجرا درآمد.

*س_برچسب‌ها_س*