جمعه 28 اردیبهشت 1403

اولویت‌های آموزش عالی در سال 1401 به روایت وزیر علوم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اولویت‌های آموزش عالی در سال 1401 به روایت وزیر علوم

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان وزارتخانه‌ای که می‌تواند در رأس امور دانش‌بنیان قرار گیرد، در سال 1401 که سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی» نامگذاری شده قطعا دارای برنامه‌ها و کارهای بسیار زیادی است.

وزارت علوم بجز دانشگاه‌ها و فقط در بخش ستادی در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد، به طور مثال هر یک از معاونان آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، پژوهشی، علمی و فناوری و.. با برنامه‌های مختلفی که برای سال 1401 دارند می‌توانند نقش بسیاری در پیشرفت و حتی تحول کشور داشته باشند.

اما اولویت‌های وزارت علوم در هر بخش را به طور کلی از محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم بشنویم.

* آموزش

وزیر علوم از ابتدای فعالیتش در این وزارتخانه بر بازنگری محتوای دروس دانشگاهی تأکید داشته و امسال هم این مسأله را به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت علوم در بخش آموزش معرفی می‌کند.

به گفته زلفی‌گل، حرکت به سمت مهارت‌محور شدن دانشگاه‌ها نیز از اولویت‌های وزارت علوم در بخش آموزشی است که برای تحقق این امر باید محتوای دروس بازنگری شده و فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور توسعه یابد.

در بخش آموزشی برنامه‌ها و دوره‌هایی نیز برای اساتید در نظر گرفته شده تا شاهد بهبود روش‌های آموزشی و به روز کردن دانش اساتید دانشگاه باشیم.

* سنجش

تغییر در شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری در مقاطع مختلف از دیگر اولویت‌های وزارت علوم است، این تغییرات با هدف افزایش امنیت آزمون‌ها و برقراری آرامش و آسایش بیشتر برای داوطلبان صورت می‌گیرد.

به گفته وزیر علوم، قرار است شیوه‌های سنجش در آزمون‌ها با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمند شود تا امنیت آزمون‌ها بیشتر شده و آسایش داوطلبان افزایش یابد.

* اداری

وزارت علوم در بخش اداری در نظر دارد برنامه‌هایی برای افزایش بهره‌وری داشته باشد.

* مالی

همچنین در بخش مالی نیز برقراری عدالت بیشتر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دستور کار این وزارتخانه است.

* علمی

مرجعیت علمی از برنامه‌های وزارت علوم در سال 1401 است، یغنی مجلات علمی کشور بین‌المللی شود تا محققان خارجی هم مقالات‌شان را در مجلات ما منتشر کنند، همچنین اساتید ما نیز راهنمایی پایان‌نامه دانشجویان خارجی را برعهده بگیرند.

همچنین به گفته وزیر علوم باید تعاملات اساتید ایرانی با کشورهای دیگر در حوزه مقالات، پژوهش‌ها و انجام طرح‌های مشترک نیز توسعه یابد.

* فناوری و نوآوری

تدوین سند نظام ملی نوآوری و رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها نیز از دیگر برنامه‌های وزارت علوم در سال 1401 است که در بخش فناوری و نوآوری مدنظر قرار می‌گیرد.

سامانه نظام ایده‌ها به مطرح کردن مشکلات کشور برای جمع‌آوری ایده‌های متخصصان در آن زمینه رونمایی می‌شود.

* صنفی و فرهنگی

افزایش و توسعه بخش رفاهی و ورزشی از اولویت‌های وزارت علوم در بخش صنفی و فرهنگی است.

همچنین برای اوقات فراغت دانشجویان نیز اردوهای جهادی در اماکن فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.

توجه به بخش فرهنگی دانشگاه‌ها به گونه‌ای مدنظر قرار گرفته است که وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌ها تأکید کرده تا حداقل 3 درصد از بودجه دانشگاه‌ها به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی گل اولویت‌های آموزش عالی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
اولویت‌های آموزش عالی در سال 1401 به روایت وزیر علوم 2
اولویت‌های آموزش عالی در سال 1401 به روایت وزیر علوم 3