یک‌شنبه 10 تیر 1403

ایالات غربی آمریکا درگیر شدیدترین خشکسالی 30 سال اخیر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ایالات غربی آمریکا درگیر شدیدترین خشکسالی 30 سال اخیر

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که در اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی در غرب آمریکا رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که در اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی در غرب آمریکا که پیش‌تر به عنوان یک وضعیت اضطراری دوره‌ای از آن یاد می‌شد، به معضلی دائمی تبدیل شده و روش‌های فعلی که برای اندازه‌گیری خشکسالی استفاده می‌شود، دیگر توانایی سازگاری با این شرایط را ندارد.

از سال 1999 تاکنون، «نتایج پایش خشکسالی آمریکا» به صورت هفته‌ای منتشر می‌شود و سیاست‌گذاران و مقامات در کلرادو و سایر ایالت‌ها از این نقشه برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی در مورد مصرف آب، ممنوعیت آتش زدن مزارع، اعلام وضعیت اضطراری و... استفاده می‌کنند. همچنین چندین آژانس فدرال از این نقشه برای تعیین میزان کمک‌های مالی که در زمان خشکسالی به دامداران و کشاورزان اختصاص می‌یابد، استفاده می‌کنند.

خشک شدن "دریاچه نمک یوتا" فاجعه محیط زیستی آمریکا

با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد وضعیتی که قبلاً به عنوان یک خشکسالی استثنایی و نادر در نظر گرفته می‌شد، دیگر به آن اندازه نادر نیست و به ویژه در کلرادو و سایر استان‌های غربی آمریکا همه‌گیر شده است.

طبق دستورالعمل‌های پایش خشکسالی، «خشکسالی استثنایی» که شدیدترین نوع خشکسالی است، باید تنها در 2 درصد مواقع در یک منطقه رخ دهد اما این مطالعه که در مجله AGU Advances منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی مناطق غرب آمریکا 18 درصد از مواقع در شرایط خشکسالی استثنایی قرار دارند.

این مطالعه همچنین بیان می‌کند که خشکسالی استثنایی امروزه از زمانی که پایش خشکسالی بیش از دو دهه پیش تاسیس شد، آسیب‌زننده‌تر است.

پروفسور جاستین مانکین، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد دانشکده دارتموث می‌گوید: «شدت، مدت و وسعت خشکسالی در کلرادو می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر صنعت کشاورزی 47 میلیارد دلاری این ایالت داشته باشد. بخش‌های وسیعی از این ایالت به قدری درگیر خشکسالی هستند که حتی دوره‌های کوتاه‌مدت بدون خشکی هم خبرساز می‌شود، همانطور که در سال 2023، پایش خشکسالی برای نخستین بار از سال 2019 کلرادو را عاری از خشکسالی اعلام کرد اما خشکی بازگشته است و طبق آخرین گزارش پایش خشکسالی، تقریباً نیمی از غرب آمریکا اکنون درگیر خشکسالی یا شرایط نزدیک به خشکسالی است.»

به منظور مقابله با این شرایط، وزارت کشاورزی ایالات متحده سال گذشته نقشه الگوی کشت خود را به‌روز کرد تا داده‌های جدیدتری را که نشان‌دهنده‌ی تغییرات اقلیمی است، در برگیرد. این نقشه به کشاورزان و باغبانان کمک می‌کند تا بر اساس موقعیت مکانی خود تصمیم بگیرند چه چیزی و چه زمانی بکارند.