سه‌شنبه 12 تیر 1403

ایجاد تشکل‌ها مهمترین مولفه مردمی‌سازی بخش کشاورزی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ایجاد تشکل‌ها مهمترین مولفه مردمی‌سازی بخش کشاورزی

در گفتگوی ویژه خبری موضوع تحقق شعار سال در بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و ایوب فصاحت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی و حمید کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران به سوالاتی پاسخ دادند.

فصاحت با اشاره به اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده گفت: باید مجرای مشارکت مردم در بخش کشاورزی را ایجاد کنیم و یکی از مهمترین مولفه‌های افزایش مشارکت مردم ایجاد تشکل‌هاست. در حوزه دیمکاران که مساحت اراضی آنها تقریبا 6 میلیون هکتار است تقریبا هیچ تشکلی نداریم.

او افزود: در قانون برنامه هفتم در خصوص تعاونی‌ها به طور متعدد صحبت شده و ظرفیت‌های خوبی ایجاد خواهد شد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در فصل 7 قانون برنامه که به عنوان امنیت غذایی معرفی شده به حوزه بهره وری آب اشاره شده است. همچنین به تشکل‌های منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره شده است. 8 راهبرد برای تشکل‌ها تعریف کردیم و به صورت کامل تنظیم بازار تخم مرغ در کشور به شرکت تعاونی واگذار شد. همچنین در حوزه مرغ گوشتی هم اتحادیه مرغ داران گوشتی، وضعیت تنظیم بازار مصرف را بر عهده گرفت.

او ادامه داد: تعاونی‌های تولید ما، وظیفه اجرای الگوی کشت را شروع کرده اند و سازمان‌ها نیز را شروع کرده اند و سامانه مرکزی اجرای الگوی کشت باید شروع کند که این موضوع به اتحادیه‌های تولید ما واگذار شده است. توزیع کود شیمیایی که چند سال قبل توسط شبکه انجام می‌شد، با پیگیری وزیر جهاد، بخشی از آن واگذار شده و به دنبال واگذاری کلیه مسئولیت‌هایی که قابل واگذاری هستند به اتحادیه‌ها هستیم. در کنار واگذاری وظایف تصدی گری همچنان باید حمایت خود را از تشکل‌ها ادامه دهیم.

کاشانی گفت: در برنامه هفتم در خصوص تشکل‌ها و واگذاری‌ها مواردی عنوان شده است. در سال 1400 ما وارد کننده تخم مرغ بودیم، اما در سال 1401، 53 هزار تن تخم مرغ صادر شد، در سال 1402، 136 هزار تن صادرات داشتیم. در بخش صادرات به دنبال این هستیم که باز هم میزان صادرات را افزایش دهیم. طبق آمار بانک مرکزی تنها کالای اساسی که کمترین نوسان را داشته تولید تخم مرغ بوده است.

فصاحت گفت: موضوع اهدای تسهیلات با بهره‌های پایین در اختیار تشکل هاست که آنها بتوانند وظیفه تنظیم بازاری خود را ادامه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی