چهارشنبه 28 شهریور 1403

ایران بر رویکرد‌های عملیاتی و خلق راهکار در سازمان شانگهای تاکید دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ایران بر رویکرد‌های عملیاتی و خلق راهکار در سازمان شانگهای تاکید دارد

فرشاد مقیمی روز پنجشنبه در بیست و سومین نشست وزیران تجارت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران در ماه‌های گذشته، درگیر یک تراژدی غم‌انگیز بود. پس از سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور فقید شهید سید ابراهیم رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه، جمهوری اسلامی ایران در مدت زمان کمتر از 50 روز با برگزاری دو مرحله انتخابات، رئیس‌جمهوری جدید خود را با رای مردم شناخت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: دکتر مسعود پزشکیان نیز از همان روز‌های نخست پس از انتخاب همواره بر تعامل سازنده با جهان و نقش ویژه کشور‌های منطقه در دیپلماسی دولت جدید ایران تاکید کرده است.

مقیمی اظهار داشت: امروز تعاملات ما با کشور‌های عضو سازمان شانگهای به یک مجموعه همکاری راهبردی تبدیل شده است که در صدر اولویت‌های دیپلماسی دولت ایران قرار دارد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر فقید دکتر امیرعبداللهیان که مجدانه مسیر عضویت دائم ایران در این سازمان را دنبال کردند، تاکید کرد که آغاز به کار دولت چهاردهم در جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها میان ما با سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود.

مقیمی گفت: اگرچه سازمان همکاری‌های شانگهای بر پایه یک پیمان سیاسی - امنیتی ایجاد شده، اما امروز و با توسعه چشمگیر این سازمان، ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که نیاز به یک تغییر نگرش ماهوی و یک خیز بلند به سوی توسعه همکاری‌های اقتصادی را در میان خود احساس می‌کنیم.

وی افزود: تحولات گسترده‌ی تجارت جهانی و تغییرات سریع و معنادار در روند‌های تجاری، ما را ناگزیر می‌کند که با اتخاذ رویکرد‌های عملیاتی و حرکت از سمت توسعه «راهبرد» به خلق «راهکار»، دستاورد‌های نشست‌ها و گفتگو‌های پیشین را در عرصه اجرا و در میدان عمل، به ثمر برسانیم.

رئیس هیات ایرانی گفت: ما بر این باوریم که ظرفیت عظیم تجاریِ نهفته در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، جز با اتخاذ رویکرد‌هایی عملگرا که در سریعترین زمان ممکن به خلق دستاورد‌هایی معنادار در تجارت میان کشور‌های عضو منجر شود، خود را نمایان نخواهد ساخت. ما پس از برگزاری نشست‌هایی پرشمار و ارزنده، امروز به یک نگرش عملیاتیِ پایدار برای تحقق مصوباتِ نشست‌ها و خلقِ ارزش اقتصادی و تجاریِ واقعی در دل سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز داریم.