جمعه 14 اردیبهشت 1403

این افراد منتظر پاداش باشند / وعده ای جذاب برای مردم

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
این افراد منتظر پاداش باشند / وعده ای جذاب برای مردم

سازمان توانیر اعلام کرده است که مشترکان خوش مصرف پاداش دریافت می کنند.

سال گذشته، مشترکان خوش مصرف، مشمول دریافت پاداش شدند و امسال نیز برنامه های سازمان توانیر این است که به مشترکان خوش مصرف پاداش دهد.

مدیر عامل توانیر گفت: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی رحبی مشهدی، در نشستی خبری اظهار کرد: فرایند تخصیص جوایز به صورت قرعه کشی خواهد بود و اطلاع رسانی در این رابطه تحت عنوان پویش با انرژی طی هفته آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تعرفه ها تغییری نخواهد کرد، گفت: مشترکانی که مصرف زیر الگو دارند، قبض های یارانه ای دریافت خواهند کرد و آن‌هایی که بالاتر از الگو هستند، قبوض برق پلکانی برای آن ها محاسبه می‌شود.

میزان مصرف برق کشور روز گذشته (یکشنبه، دوم اردیبهشت) نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از هشت‌هزار مگاوات افزایش یافت.

این روزها گرچه هنوز برخی نقاط کشور شاهد بارش هستند و انتظار نمی‌رود وضعیت مصرف برق افزایشی باشد، اما طبق آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وضع مصرف برق با رشد همراه شده است.

بر این اساس، روز گذشته در ساعت 14 و 16 دقیقه میزان مصرف برق به رقم 47 هزار و 718 مگاوات رسید. این در حالی است که در زمان مشابه سال گذشته این رقم 38 هزار و 885 مگاوات بوده که نشان از رشد بیش از هشت‌هزار مگاواتی دارد.

همچنین مصرف برق شبانه کشور هم بیش از هفت هزار مگاوات رشد داشت. شب گذشته در ساعت 19 و 28 دقیقه عدد مصرف برق به 48 هزار و 653 مگاوات رسید. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی میزان مصرف 41 هزار و 466 مگاوات بود که رشد بیش از هفت‌هزار مگاوات را نشان می‌دهد.

بخش صنعت کشور روز گذشته 6 هزار و پنج مگاوات برق مصرف داشت که در ساعت 19 و 28 دقیقه به 6 هزار و 274 مگاوات افزایش یافت.

شب و روز گذشته چهار هزار و 26 مگاوات از تولید برق کشور توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شد.

براساس گزارش‌های رسمی، امسال نزدیک به 12هزارمگاوات کمبود برق در فصل‌های گرم سال پیش‌بینی می‌شود؛ رقمی که دولت قرار است آن را همانند سال‌های قبل از طریق قطع برق صنایع مدیریت کند. برخی کارشناسان براین باورند که ارقام ناترازی بیش از ارقامی است که دولت اعلام می‌کند و باوجود وعده وزارت نیرو به افزایش ظرفیت‌های تولید برق، وضعیت نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه بدتر هم شده است.

هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی‌شریف درباره وضعیت ناترازی برق امسال می‌گوید: نه وضعیت بهتر می‌شود و نه ثابت می‌ماند، بلکه وضعیت بدتر هم می‌شود. پارسال صحبت‌ها این بود که 12هزار مگاوات ناترازی داریم که البته من می‌گویم کسری و نه ناترازی؛ چون آنچه مساله برق کشور بوده، کمبود است و واژه ناترازی از بار منفی آن کم نخواهد کرد. امسال هم صحبت از حدودا پنج تا 6 هزار مگاوات علاوه‌بر ارقام سال گذشته است یعنی از 12هزار به سمت 17 تا 18هزار مگاوات پیش می‌رویم.

وی افزود: در نتیجه امسال نسبت به پارسال مشکل برق بیشتر خواهد بود و این شرایط تا اطلاع ثانوی ادامه‌دار خواهد بود. به عبارت دیگر، مساله و مشکل‌مان فقط ناترازی نیست، بلکه مساله ما ناترازی فزاینده است؛ یعنی میزان کسری نه کم می‌شود و نه ثابت می‌ماند، بلکه هر سال نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند.