جمعه 30 شهریور 1403

این سه باشگاه آغازگر شورش علیه فناوری بودند / دشمنان اصلی VAR: لیورپول، آرسنال، فارست

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
این سه باشگاه آغازگر شورش علیه فناوری بودند / دشمنان اصلی VAR: لیورپول، آرسنال، فارست

درخواست وولورهمپتون برای حذف VAR خبرساز شده اما شورش علیه این فناوری توسط سه باشگاه دیگر کلید زده شد.

به گزارش "ورزش سه"، لیگ برتر دیرتر از رقبایش به VAR روی خوش نشان داد و سری آ و بوندس‌لیگا دو فصل زودتر و لیگ یک و لالیگا یک فصل زودتر از لیگ برتر انگلیس از این فناوری استفاده کردند.

باشگاه‌های لیگ برتری در فصل 19-2018، در فصلی که لیگ یک و لالیگا از VAR استفاده کردند، علیه استفاده از آن رای دادند ولی فصل بعدی آنها چاره‌ای جز پذیرش فناوری نداشتند. لیگی که از فصل 14-‌2013 از فناوری خط دروازه یا چشم شاهین استفاده می‌کند پنج فصل است که با VAR خو گرفته است. اما رابطه لیگ برتر و این تکنولوژی همیشه پرتنش بوده است.

دشمنی با VAR که به درخواست وولوز منجر شده از کجا آغاز شد؟

همه چیز از اوایل فصل جاری شروع شد زمانی که لیورپول در آن بازی مشهور 1-0 به تاتنهام باخت و در این مسابقه گل لوئیس دیاز برای قرمزها به غلط آفساید گرفته و مردود شد. این گل حتی برای بررسی VAR نرفت و کمیته داوران با پذیرش اشتباهش گفت:" این یک اشتباه انسانی بزرگ و واضح بود و اگر صحنه به VAR می‌رفت گل حتما تایید می‌شد".

لیورپول خشمگین از همان لحظه کارزار علیه VAR را کلید زد. سایمون هوپر در شکست 1-0 وولوز مقابل یونایتد در الدترافورد هم بار دیگر مرتکب اشتباهی بزرگ شد و درن انگلند به عنوان داور VAR در این اشتباه به او شریک بود. اشتباهی که به محرومیت این دو داور منجر شد و وولوز را با لیورپول همراه کرد.

کمی بعد آرسنال هم به این دو باشگاه پیوست و مثلث دشمنی با VAR در انگلیس شکل گرفت. آرسنال در بازی جنجالی مقابل نیوکسل 1-0 شکست خورد ولی گل آنتونی گوردون به عقیده همه کارشناسان داوری باید مردود می‌شد. میکل آرتتا بعد از بازی تا مدتها با شدیدترین لحن به کمیته داوران حمله می‌کرد. او حتی گفته بود:" این رسوایی مایه شرم است. باورتان نمی‌شود چقدر پیام می‌گیرم که این روند نباید ادامه پیدا کند. شرم بر شما".

این سه باشگاه آغازگر شورش علیه فناوری بودند / دشمنان اصلی VAR: لیورپول، آرسنال، فارست 2
این سه باشگاه آغازگر شورش علیه فناوری بودند / دشمنان اصلی VAR: لیورپول، آرسنال، فارست 3