پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

این غذا‌ها را در پاییز بخورید تا دیگر سرما نخورید

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
این غذا‌ها را در پاییز بخورید تا دیگر سرما نخورید

زمانی که وارد فصل پاییز می‌شویم تغییرات ناگهانی آب و هوایی باعث شیوع بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلونزا می‌شود. این بیماری‌ها به این دلیل رخ می‌دهند که پس از عادت به گرمای تابستان ناگهان وارد فصل سرد پائیز می‌شویم. یکی از بهترین گزینه‌های مراقبت بهداشتی در این فصل تغذیه است.

خوراکی‌های فصل پاییز عموما شامل غذا‌های گرم است. هر چند میوه‌های فصل پاییز هم تا حدودی به دلیل داشتن ویتامین C از سرماخوردگی و گلودرد پیشگیری می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، در این فصل همچنین به دلیل شیوع بیشتر سرماخوردگی، گلو درد و احتمال سرفه مصرف غذا‌های سرخ شده توصیه نمی‌شود و به جای آن خوردن سیب زمینی کبابی بهتر است. اسفناج، گوشت ماهی، تخم مرغ آب‌پز و زنجبیل هم از دیگر خوراکی‌های مناسب فصل پائیز هستند.

محمدعلی باقری، متخصص تغذیه درباره ویژگی فصل پائیز و خوراکی‌های مناسب این فصل می‌گوید: در شمای کلی، سن، جنسیت و عادت غذایی در فصل‌های مختلف بر اساس گرما و سرما در تعیین رژیم غذایی مناسب مؤثر است. در فصل‌هایی که تغییرات آب و هوایی ناگهانی داریم مانند همین فصل پائیز به دلیل شرایط اقلیمی که به وجود می‌آید میزان تبخیر یا تعریق باعث ایجاد تغییراتی در سیستم گرمایی بدن ایجاد می‌شود. با توجه به متابولیسم و سوخت و سازی که در بدن اتفاق می‌افتد، از نظر تغذیه‌ای بدن به مواد قندی ساده‌تر نیاز دارد که راحت جذب شوند.

او ادامه می‌دهد: طبیعت میوه‌ها و سبزیجات هر فصل را بر اساس نیاز انسان‌ها آماده می‌کند، به همین دلیل در پائیز و زمستان مرکبات وجود دارند که حاوی ویتامین C هستند. یعنی آنتی اکسیدان‌هایی که ما برای سیستم ایمنی بدن خود در فصل پائیز نیاز داریم. مرکبات می‌توانند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

از دست ندهید

گل مژه؛ علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان آن

سوزش و تیر کشیدن قلب نشانه چیست؟

کیک میوه خشک؛ کیک میوه با عطر و طعم بهشتی 

چگونه متوجه شویم فقر آهن داریم!