یک‌شنبه 15 مهر 1403

باقی‌مانده مطالبات گندمکاران از هفته آینده پرداخت می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
باقی‌مانده مطالبات گندمکاران از هفته آینده پرداخت می‌شود

آقای مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در برنامه «صف اول» گفت: در سال 1400 میزان خرید گندم ما به 4.5 میلیون تن کاهش پیدا کرد و 7 میلیون تن واردات داشتیم، اما در سال 1401 با وجود خشکسالی خرید گندم به 7.5 میلیون تن و در سال 1402 به 10.5 میلیون تن رسیدیم و در گندم نان به خودکفایی رسیدیم. برای 1403 هم این روند ادامه خواهد داشت و امسال هم نیازی به واردات گندم نداریم و حتی شاید مازاد نیاز هم داشته باشیم.

مهاجر گفت: خرید تضمینی گندم از 6.5 میلیون تن عبور کرده که نسبت به سال گذشته 700 هزار تن گندم بیشتری خریداری شده است، این در حالی است که در بسیاری از استان‌های سردسیر در غرب کشور مانند کردستان، آذربایجان شرقی و غربی در ابتدای برداشت و خرید تضمینی هستیم.

این مقام مسئول افزود: تاکنون 46 درصد مطالبات کشاورزان هم پرداخت شده است. کل مطالبات کشاورزان معادل 113 هزار میلیارد تومان است که حدود 53 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و امیدواریم با همراهی سازمان برنامه، بقیه مطالبات کشاورزان هم از هفته آینده پرداخت شود. امسال باید شرایطی را در بودجه ببینیم که مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود.

او در خصوص وضعیت خرید کلزا از کشاورزان گفت: با توجه به تگنا‌هایی که وجود داشت برنامه‌ای تدوین شد که کسانی که واردات دانه‌های روغنی انجام می‌دهند، خرید کلزا را انجام دهند و خوشبخانه بیش از 90 درصد دانه کلزا خریداری شده و حدود 50 درصد از پول کشاورزان پرداخت شده است. امیدواریم تا دو هفته آینده کلیه مطالبات کشاورزان این حوزه پرداخت شود.

مهاجر در پاسخ به سوالی در مورد تولید کود گفت: در تولید کود ازت تمام نیاز از داخل تامین می‌شود. سالانه 2 میلیون و 500 تن کود ازت نیاز داریم که خوشبختانه بیش از 7 میلیون تن در کشور تولید داریم. مورد دوم کود‌های فسفاته و پتاسه است که اقدام عملیاتی برای تولید این کود در کشور انجام نشده است. در سال به 1 میلیون و 450 هزار تن فسفات و حدود 500 هزار تن کود پتاسه نیاز داریم. کود‌های وارداتی به عنوان اقدام حمایتی با ارز دولتی وارد می‌شود و قیمت کود به صورت یارانه‌ای به دست کشاورزان می‌رسد.

مهاجر با اشاره به دستاورد‌های جهش تولید در دیمزار گفت: 6 میلیون از اراضی کشاورزی ما دیم است و برنامه ریزی کردیم تسهیلاتی با بهره 4 درصد به کشاورزان برای خرید ادوات مخصوص دیم داده شد و برای خرید بذر و نهاده به کشاورزان کمک نقدی شد. در حال حاضر حداقل 2.5 میلیون تن در 4 سال اخیر افزایش تولید در دیمزار‌ها رقم خورده و اکنون 5 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی ما تحت پوشش این طرح است.