سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

باکتری‌هایی که از متان برق تولید می‌کنند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
باکتری‌هایی که از متان برق تولید می‌کنند

پژوهشگران هلندی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید بتوان باکتری‌ها را ترغیب کرد تا از متان برق تولید کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، تولید نیرو هنگام تصفیه محیط از گازهای گلخانه‌ای ممکن است با استفاده از باکتری‌ها قابل دستیابی باشد. میکروبیولوژیست‌های "دانشگاه رادبود" (Radboud University) هلند در یک پژوهش جدید نشان داده‌اند که می‌توان باکتری‌های مصرف‌کننده متان را در آزمایشگاه، به تولید انرژی ترغیب کرد.

این باکتری موسوم به "کاندیداتوس متانوپردنز"(Candidatus Methanoperedens)، از متان برای رشد کردن استفاده می‌کند و به طور طبیعی در آب‌های شیرین مانند دریاچه‌ها وجود دارد. در هلند، باکتری‌ها بیشتر در مکان‌هایی رشد می‌کنند که سطح و آب‌های زیرزمینی آنها آلوده به نیتروژن هستند زیرا برای تجزیه متان، به نیترات نیاز دارند.

پژوهشگران در ابتدا می‌خواستند در مورد فرآیندهای تبدیل شدن که در میکروارگانیسم رخ می‌دهند، بیشتر بدانند. همچنین، آنها کنجکاو بودند که آیا می‌توان از آن میکروارگانیسم برای تولید برق استفاده کرد یا خیر.

"کورنلیا ولته"(Cornelia Welte)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این امر می‌تواند برای بخش انرژی بسیار سودمند باشد. در تاسیسات بیوگاز کنونی، متان توسط میکروارگانیسم‌ها تولید و سوزانده می‌شود تا توربین را به حرکت درآورد و در نتیجه، نیرو تولید کند. کمتر از نیمی از بیوگاز به نیرو تبدیل می‌شود و این حداکثر ظرفیت قابل دستیابی است. ما می‌خواهیم ارزیابی کنیم که آیا می‌توان با استفاده از میکروارگانیسم‌ها بهتر عمل کرد یا خیر.

یک باتری جدید

سایر میکروبیولوژیست‌ها نیز پیشتر نشان داده‌اند که می‌توان با استفاده از باکتری‌های "آناموکس"(Anammox) که طی این فرآیند به جای متان از آمونیوم استفاده می‌کنند، نیرو تولید کرد.

"هلین اوبوتر"(Heleen Ouboter)، از پژوهشگران این پروژه گفت: فرآیند مورد استفاده این باکتری‌ها اساسا یکسان است. ما نوعی باتری با دو پایانه ایجاد می‌کنیم که یکی از آنها پایانه بیولوژیکی و دیگری پایانه شیمیایی است. ما باکتری‌ها را روی یکی از الکترودها پرورش می‌دهیم که باکتری‌ها الکترون‌های حاصل از تبدیل متان را به آن ارائه می‌دهند.

پژوهشگران با استفاده از این رویکرد موفق شدند 31 درصد از متان را به الکتریسیته تبدیل کنند اما هدف آنها رسیدن به راندمان بالاتری است. ولته گفت: ما تمرکز خود را بر بهبود سیستم ادامه خواهیم داد.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Microbiology" به چاپ رسید.

انتهای پیام