بحران کمآبی سورک میاندورود روی خط قرمز / مردم از قطعی مکرر آب کلافه شدند
بیش از دو هفته است که مردم شهر سورک با کمبود آب روبرو هستند و در بخشهایی از شهر تنها چند ساعت از نیمهشب تا ابتدای صبح آنهم با فشار کم آب دارند که موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شهر شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، ورود به فصل تابستان همراه است با گرمتر شدن هوا و استفاده بیشتر مردم از آب برای درامان ماندن از گرمای هوا که منجر به کمبود آب در بخشهای مختلف کشور و استان مازندران شده است و شهرستان میاندورود نیز از این مشکل در امان نبوده است. شاید خیلیها تصور کنند که مازندران بهدلیل داشتن جنگل، چشمه و رودخانههای زیاد و همچنین دریا و آبهای زیرزمینی که در نزدیک سطح زمین قرار دارد با مشکل آب روبرو نیست اما این ظاهر قضیه است و همه مشکلات پشت سرسبزی مازندران جا خوش کرده است. مشکل آب شرب در شهرستان میاندورود در گذشته بیشتر معطوف به بخش گهرباران بوده است و یا گاها در بخش جنگلی که از آب چشمه استفاده میکنند اتفاق میافتاد اما این روزها در اکثر شهرستان شاهد تنش آبی یا بی آبی هستیم که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که یکی از آنها کاهش آب چاهها در کنار افزایش مصرف بوده است. تنها چند ساعت در نیمه شب آب داریم بیش از دو هفته است که مردم شهر سورک با کمبود آب روبرو هستند و در بخشهایی از شهر تنها چند ساعت از نیمه شب تا ابتدای صبح آنهم با فشار کم آب دارند که موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شهر شده است. محل تامین آب شرب مردم سورک چند چاهی است که در منطقه جنوبی شهر حفر شده است که در گذشته بهدلیل حجم آب وارده به منبع پاسخگوی نیاز مردم بود و علاوه بر آن روستاهای بادله، انجیل نسام و گاها لالیم و کیاپی هم از سورک آب دریافت میکنند که این موضوع بر کاهش حجم آب مردم سورک افزوده است. یکی از اهالی شهر سورک در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار کرد: الان فصل کشاورزی است و اکثر مردم هم کشاورز هستند و در طول روز در زمین مشغول کار هستند و توقع دارند وقتی به منزل میآیند آب برای شست و شو و استهمام وجود داشته باشد این در حالی است که حتی آب برای شرب هم نداریم. این شهروند افزود: خانوادهها کودک دارند یا افراد مسن اطراف ما هستند و میبینیم که در زمان قعطی آب دچار مشکل میشوند و باید فکری به حال آنها کرد. وی تصریح کرد: وقتی میگوییم آب چرا قطع است و یا چرا در طبقات اول به بالا آب نداریم گاها میگویند که باید هر کسی در خانه منبع آب داشته باشد، این در حالی است که خرید منبع آب برای خانوادههایی که مشکل مالی دارند و توان خرید منبع که گاها نیاز است همراه آن پمپ هم خریداری شود را ندارند، چه کسی باید پاسخگوی نیاز آنها باشد، آیا واقعا انصاف است هر کسی پول دارد با خرید منبع و ذخیره آب مشکل نداشته باشد و هر کسی پول ندارد باید تشنگی بکشد؟ زمانی که آب و فاضلاب شهری و روستایی با هم ادغام نشده بودند حجت محمدزاده رئیس آب و فاضلاب شهری سورک بود که بعد از ادغام و تشکیل آب و فاضلاب شهرستان میاندورود به عنوان رئیس این اداره ادامه فعالیت داد. منابع آبی محدود است حجت محمدزاده رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود در خصوص جزییات رفع مشکلات آب سورک، بیان کرد: مشکل کمآبی در فصل تابستان امری طبیعی است، نه اینکه حق شهروندان تحمل کمآبی باشد بلکه برخلاف دیدگاه دیگران که مازندران پر از منابع آبی است اینجا هم مشکلاتی وجود دارد. محمدزاده افزود: آب نسبت به منابع گاز و برق متفاوت است و از یک جای بهخصوصی تامین نمیشود، بلکه بهصورت منطقهای تامین میشود، در همین راستا ذخیره آبی در هر منطقه متفاوت است، برخی فکر میکنند اگر در منطقه سورک یک چاه حفر کنیم مشکل حل میشود ولی اینطور نیست. وی یادآور شد: در دهه 70 از چاههای سطحی با عمق 30 متر برای تامین آب شرب استفاده میشد ولی الان خشک شده است، در شهر سورک سه چاه حفر شده است که عمیق بوده و با نام فسیلهای آبی شناخته میشوند، بهرهبرداری از چاهها از 70 لیتر بر ثانیه به 17 لیتر در ثانیه رسیده است ولی به این معنا نیست که راهی نباشد ما اقداماتی انجام دادیم. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود ادامه داد: بنده از سال 1393 خدمت شهروندان شهر سورک هستم، آن زمان با همین تعداد چاه هم مشکل آب داشتیم، برای حفر چاه باید در زمین مخصوص اقدام کنیم بخش دارابکلا مناسب است ولی الان کسی آنجا زمین واگذار نمیکند. محمدزاده در خصوص زمینی که خریداری شده بود، گفت: چندین سال قبل یک زمین بابت حفر چاه خریداری شد که بهدلیل کوتاهی مسئولان وقت چاهی حفر نشد، اهالی دارابکلا هم چون مشکل آب داشتند راضی نمیشدند در آن زمین چاه حفر شود. به روستاهای اطراف آب نمیدهیم وی در پاسخ به این سوال که چرا با اینکه اهالی سورک به روستاهای اطراف آب میدهند دارابکلا نمیگذارد برای رفع مشکل سورک در زمینشان چاه آب حفر شود، تاکید کرد: اینکه در حال حاضر ما به روستاهای کیاپی، لالیم و رسول آباد آب میدهیم خیلی صحت ندارد فقط درصد خیلی کمی به بادله آب میدهیم، شاید سالهای قبل تصمیم بر این بود ولی در واقع نمیشد، ما نمیتوانیم بگوییم که به روستاهای همجوار آب ندهیم، بهشهر حدود 60 درصد آبش را از نکا تامین میکند، شرکت آب فاضلاب وظیفه آبرسانی دارد. محمدزاده تصریح کرد: شرط انتقال آب تامین و نبود مشکل آب در مکان اولیه است، بحث ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی حدود یک سالی است که مطرح است مسئولیتش با ما هست، قرار نیست شهروندان مشکلی تحمل کنند، با پیگیری، چاههای کشاورزی حفر شده توسط جهاد کشاورزی در بادله را حدود سه ماه است که تحویل گرفتیم و وارد مدار شد، چرا که راه دیگری نداشتیم، کاهش مصرف میتوانست گزینهای برای جبران کم آبی شود. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود خاطرنشان کرد: محمد سمسکندهای خیری است که چاه کشاورزی خود را در منطقه رسول آباد به ما تحویل داد و وارد مدار کردیم تا مشکلات آبی ما مرتفع شود، در دهه 80 آب سورک به روستاهای دیگر منتقل میشد چون مشکل آب نداشتیم ولی در حال حاضر خیر! الان حداقل کمک را فقط به بادله داریم بابتش هم هزینهای دریافت نمیشود. این مسئول در پاسخ به این سوال که راه حل شما در شرایط کنونی چیست، اظهار کرد: حفر چاه کشاورزی و چاه شخصی آقای سمسکندهای را داریم، برای رفع مشکل مصوب است که آب شرب میاندورود از سد سلیمان تنگه تامین شود، میطلبد که فاز دوم تصفیهخانه شهیدرجایی در روستای تاکام به بهرهبرداری برسد که زمانبر است شاید پنج سال طول بکشد ما هم که نمیتوانیم تا آن زمان صبر کنیم. با اتصال به شبکه آب ساری مشکل برطرف میشود وی در ادامه بیان کرد: از زمان ادغام بخش شهری و روستای به این فکر افتادیم که میتوانیم طرح انتقال آب از ساری به میاندورود را در دستور کار قرار دهیم، که نیاز به بیش از 4 کیلومتر خط انتقال از دانشگاه قدسیه تا اینجا داریم، طرح با موفقیت در حال اجرا است، حدود 90 درصد اقدامات رقم خورد، حدود 600 متر از لولهگذاری باقی مانده است که در مدت یک ماه آینده به اتمام میرسد. محمدزاده درباره شایعات انتقال آب سورک به نکا، شرکت فولاد و غنچه یادآور شد: متصل بودن آب سورک به نکا صحت ندارد، برخی از افراد و شهروندان میگویند چرا به کشت و صنعت آب میدهیم، این شرکت غذایی به آب شرب نیاز دارد، برای تامین در گذشته بخشی از نیازش را از سورک تامین میکرد و الان کمتر شده است همچنین سورک به شرکت فولاد آب نمیدهد. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود در ادامه اظهار کرد: در سال 1398 با آغاز مشکل کمبود آب، میزان آبدهی به شرکت کشت و صنعت را به 4 لیتر در ثانیه کاهش دادیم که با اعتراض کشت و صنعت همراه بود. این مسئول در پاسخ به این سوال که راهکارتان با بهوجود آمدن شیب 45 درجهای در سورک که باعث شد که بالای محله شهر سورک آب نداشته باشد، در حالی که پایین شهر مشکل آب ندارند، چیست، گفت: با توجه به اینکه خروجی مجزن لوله که وارد شهر میشود شیر فلکه نداشت، شیر فلکه 400 بابت مدیریت این بخش نصب شد، ما قبلا پرت آب زیاد داشتیم، الان کمترین پرت آب را داریم همچنین اصلاح خط انتقال آب انجام دادیم. وی بیان کرد: آب استیصالی ما به اندازه ظرفیت شهر نیست و نمیتوان آن مدیریت کرد و مانند کشاورزان که آب را قطرهای میکنند ما نمیتوانیم چون وقتی مخزن خالی میشود کاری نمیتوان کرد، کمترین مقدار شیرفلکه را هم که باز کنیم از مصرف نمیتوان جلوگیری کرد و همچنین در شهرهای دارای ارتفاع، افت فشار آب وجود دارد. برداشت آب از چاه در طول سال یک ساعت هم خاموشی ندارد محمدزاده یادآور شد: بحث مدیریت منطقهای در دستور کار قرار دارد و قطعی آب مقطعی است با این حال مشکل آب باید اساسی حل شود، برداشت آب از چاه در طول سال یک ساعت هم خاموشی ندارد که باعث کم شدن دبی آب شود اما با این وجود دبی استیصالی ما سربار شهر است. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود تاکید کرد: رفع مشکل با تامین آب امکانپذیر است، اینکه بگوییم کاری انجام نشده صحت ندارد، انجام شده ولی برخی کوتاهیها هم صورت گرفت. این مسئول ضمن تکذیب هرگونه اختلافات در این اداره، خاطرنشان کرد: ارزانترین انرژی که به دست شهروندان میرسد آب است، ما در هزینه انرژی برق و مصرف گاز اسراف نداریم ولی در آب شاهد اسراف و پرمصرفی هستیم، هزار لیتر آب با 450 تومان آببها دست مشتری میرسد ولی برای شرکت حدود 1000 تومان هزینه دارد، در شهر سورک 4 هزار مشترک داریم، روزی 500 تومان هر مشترک برای آب و فاضلاب بگذارند کنار درآمدمان در ماه دوبرابر خواهد شد، باید قدر آب را دانست چون آب مفت نیست بتوانیم خریداری میکنیم. وی با بیان اینکه در سال 1398 در شهر سورک یک میلیارد و 100 هزار تومان درآمد و هزینه منفی داشتیم، تصریح کرد: ما در بخش خصوصی نمایندگان مردم هستیم ما هزینه آب دریافت نمیکنیم بلکه این حق النظارت است. محمدزاده با بیان اینکه بیش از 700 میلیون تومان طلب آببها از مردم داریم، گفت: اینطور پیش برود خود مردم متضرر میشوند ما نمیتوانیم خدمات خوب بدهیم، شرکت آب و فاضلاب انصافا حمایت میکند و پای کار است، رسالت ما پاسخگویی است اما مردم هم باید همراهی کنند. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میاندورود خطاب به شهروندان، بیان کرد: از صبوری مردم در پی مشکلات آبی کمال تشکر را دارم، ما با وجود درآمد اندک با تهیه ابزاری همچون بیل مکانیکی از هدررفت آب جلوگیری کردیم، خیابان شهید بابازاده از سال 1340 شبکه فرسوده بود اصلاح شبکه انجام شد، از سال 1397 هم کار اصلاح شبکهها را البته با هماهنگی با شهرداری آغاز کردیم که امیدواریم این کارها ادامه داشته باشد تا باکیفیتترین آب به دست مردم برسد. به گزارش بلاغ، با وجود پاسخهای محمدزاده بخشی از مردم سورک اعتقاد دارند که میتوان با پنجه کردن آب در بخشهای مختلف شهر آب را به دست همه مردم سورک رساند و اینکه بهدلیل نداشتن فلکه یا هر موارد دیگری که باعث میشود بخشی از شهر دائم آب داشته باشند و بخش دیگر تنها چند ساعت در روز، مشکل عدم مدیریت توسط آب و فاضلاب است که باید برطرف شود و نیاز چندانی به حفر چاه یا اضافه شدن دبی آب نداشته باشد و همانطور که رئیس آب و فاضلاب عنوان کردند که آب در صورت مدیریت کردن سربار شهر است میتوان با همین مقدار هم همه مردم را آب داد و تنها نیاز به مدیریت بهتری دارد.
انتهای پیام /