چهارشنبه 18 مهر 1403

بخشش قاتل بالای چوبه دار در بجنورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بخشش قاتل بالای چوبه دار در بجنورد

بجنورد - ایرنا - مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: یک مددجوی زندان بجنورد که به دلیل ارتکاب به قتل عمد همسر خود به قصاص نفس محکوم شده بود، در بالای چوبه دار بخشیده شد.

مجتبی محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این زن زندانی پس از 3.5 سال تحمل حبس و اجرای دقیق فرایند رسیدگی قضایی، بالای دار قصاص رفته بود اما با توجه به دهه ولایت و حضور خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) در زندان که پرچم متبرک رضوی را به ارمغان آورده بودند، با پیچیدن شمیم عطر رضوی در فضای زندان مرکزی بجنورد، اولیای دم، با وجودی که حکم اجرا شده بود، از قصاص این مددجوی زن گذشتند و وی نجات یافت.

وی اظهار داشت: مددجوی مزبور که با گام هایی لرزان به سمت چوبه دار رفته بود، در زمان تحمل حبس از همه استمداد کرده بود تا شرایطی فراهم شود تا اولیای دم از حق قانونی خود بگذرند اما تلاش های معتمدان، مددکاران زندان و حتی تیم صلح و سازش بی نتجه مانده و آنان اصرار بر اجرای حکم داشتند.

وی افزود: دلنوشته این زن محکوم به امام رضا (ع) با مضمون فرصتی دیگر جهت حضور در راه پیمایی اربعین حسینی (ع) پای خادمان بارگاه ملکوتی آن امام همام را به محل اجرای حکم باز کرده بود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: مسوولان و خادمان بارگاه امام هشتم (ع) از اولیای دم طلب گذشت داشتند، آنها از فواید و توصیه های اسلام در باب ایثار و گذشت گفته بودند اما اولیای دم تنها و تنها بر اجرای حکم قصاص اصرار ورزیده بودند.

محمدی افزود: پس از رد همه درخواست های مبنی بر گذشت، لحظه تلخ قصاص فرا رسیده و طناب دار بر گردن «آ. ج» مددجوی زندانی حلقه زده بود، اولیای دم چهارپایه زیر پای وی کشیدند و این زن 32 ساله دست و پازنان، بین زمین و هوا معلق شد.

وی اظهار داشت: پس از آن همه تلاش و التماس برای نجات زنی که امام رضا (ع) را قسم داده بود، هنوز کسی مرگ وی را باور نمی کرد، 2.5 دقیقه بر دار آویزان مانده بود اما به ناگهان پدر و مادر مقتول به سوی پرچم بارگاه دویده و با گریه گفتند که «ما بخشیدیم».

وی افزود: بانوی پلیس زندان که زن محکوم را تا پای چوبه قصاص برده بود به سرعت پاهایش را گرفت تا برای نجات و نفس کشیدن به کمک کند، همه برای پایین آوردن این زن دست به کار شدند، پزشک زندان به سرعت کار احیا را آغاز کرد و دقایقی بعد او را با آمبولانس به بیمارستان بردند.

محمدی با بیان اینکه این بانوی زندانی سرانجام از مرگ نجات یافت، اظهار داشت: اقدام ارزشی اولیای دم در دهه امامت و ولایت تحسین همگان را برانگیخت، زیرا گذشت زینت همه بزرگواری ها است.

هفته گذشته نیز در شهرستان مانه و سملقان یک زن متهم به قتل همسرش در پای چوبه دار قصاص، بخشیده شده بود.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 205 مددجو در زندانها دارد که 2 درصد از زندانیان این استان زنان هستند که البته میانگین کشوری این شاخص 3 درصد است.

در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.

*س_برچسب‌ها_س*