شنبه 7 مهر 1403

بدعت تازه دستگاه قضایی انگلیس علیه ازدواج اسلامی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بدعت تازه دستگاه قضایی انگلیس علیه ازدواج اسلامی

لندن - ایرنا - دادگاه انگلیس با صدور حکمی، ازدواج یک زوج مسلمان را بی‌اثر اعلام و به این ترتیب شیوه تازه و خطرناکی را در دستگاه قضایی این کشور ثبت کرد.

بر اساس حکم روز جمعه (25 بهمن‌ماه) دادگاه، ازدواج این زوج مسلمان در سال 1998 میلادی که اینک قصد طلاق از یکدیگر را دارند، به این دلیل که طبق قوانین انگلیس در مکان ثبت شده انجام نشده و محضردار انگلیسی جواز صادر نکرده، واجد شرایط نبوده و بلااثر تلقی می‌شود. این در حالی است که دادگاه عالی انگلیس در سال 2018 با صدور حکمی اعلام کرد که ازدواج این دو با قوانین این کشور منطبق است. خانم نسرین اختر و محمد شابز خان، با چهار فرزند در سال 2016 از یکدیگر طلاق گرفتند. آنها 22 سال پیش در رستورانی در غرب لندن ازدواج خود را با حضور روحانی اسلامی برگزار و ثبت کردند. خانم اختر دو سال پیش دادخواست طلاق داد و ادعا کرد قانون طلاق انگلیسی شامل حال او نیز می‌شود. با این حال شوهر سابقش این ادعا را رد کرد و مدعی شد که آنها مطابق با قوانین انگلیسی ازدواج نکرده بودند.

دادگاه عالی انگلیس در سال 2018 با صدور حکمی استدلال خانم اختر را پذیرفت و عنوان کرد که اصول ازدواج اسلامی این زوج با قوانین انگلیس سازگار است. به گفته قاضی این پرونده، ازدواج آنها طبق قانون زناشویی 1973 انگلیس رسمی شناخته شده و خانم اختر مشمول قوانین این کشور است. با این حال دادگاه استیناف دیروز با صدور حکمی رای دادگاه عالی را باطل و تصریح کرد که این زوج طبق مقررات انگلیس ازدواج نکرده‌اند. نکته جالب اینجاست که براساس گزارش بی‌بی‌سی، دادستان کل کشور انگلیس به عنوان مدعی‌العموم درخواست تجدیدنظر کرده و طرفین دعوا در این دادگاه نقشی نداشتند.

هرچند طبق قوانین دولت انگلیس که از سال 2017 به این سو به اجرا گذاشته شد، مسلمانان باید ازدواج اسلامی خود را طبق قوانین انگلیس به ثبت برسانند اما اقدام دادستانی این کشور می‌تواند سابقه خطرناکی را در راستای تحرکات ضد اسلامی پایه‌گذاری کند. 2023

*س_برچسب‌ها_س*