دوشنبه 16 مهر 1403

برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند!

مربی چادرملو اردکان اعتقاد دارد که اساس استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران مشکل داشته و یا باید برای همه تیم‌ها از VAR استفاده شود و یا هیچ تیمی.

به گزارش "ورزش سه"، چادرملو اردکان در مسابقه‌ای سخت و نفس‌گیر در مقابل پرسپولیس، یکی از مدعیان لیگ، توانست در طول 90 دقیقه بازی را به خوبی کنترل کند و مانع از خلق موقعیت‌های خطرناک توسط حریف شود. با این حال، در وقت‌های اضافه و روی یک اتفاق بدشانسی، پرسپولیس موفق شد دروازه میهمان را باز کند. حنیف عمران‌زاده، مربی چادرملو، ضمن تأیید عملکرد خوب تیم در این بازی، معتقد است که نتیجه پایانی نباید شایستگی‌های تیمش را زیر سؤال ببرد و چادرملو به مسیر موفقیت خود ادامه خواهد داد.

عمران‌زاده در صحبت‌های خود با خبرنگار ورزش سه، به مشکلات داوری و استفاده محدود از فناوری VAR در این دیدار اشاره کرد. او معتقد است که VAR باید به طور کامل و عادلانه برای همه تیم‌ها اعمال شود، نه این که تنها برای چند تیم خاص به کار گرفته شود. وی همچنین به صحنه‌ای اشاره کرد که بازیکن پرسپولیس، گولسیانی، باید پیش از گل اخراج می‌شد و این تصمیمات داوری می‌توانست نتیجه بازی را تغییر دهد.

در این مصاحبه می خوانید: * فرصت‌های چندانی به پرسپولیس ندادیم * گولسیانی باید اخراج می‌شد * سیم وی‌ای‌آر قطع بود یا قطعش کردند * نمی‌شود که VAR برای دو، سه تیم باشد * فدراسیون می‌خواهد اگر استقلال قهرمان شد، پرسپولیس بهانه داوری نیاورد * کاش بازی با پرسپولیس کلا بدون VAR بود * اگر پرسپولیس 10 نفره می‌شد، ورق برمی‌گشت * اگر وی‌ای‌آر نیست، پس برای هیچ تیمی نباشد * سر بازیکن ما خونریزی دارد ولی او را با برانکارد خارج می‌کنند * برخورد داور با بازیکن مصدوم ما قشنگ نبود * داور فقط می‌خواست بازی پرسپولیس از جریان نیفتد!

متن گفتگو را در زیر می‌خوانیم:

* درباره بازی پرسپولیس صحبت کنیم؛ شما 90 دقیقه خوب بازی کردید، اما در وقت‌های اضافه دروازه‌تان باز شد. نظرتان درباره بازی چیست؟ - بازی برابر پرسپولیس و استقلال همیشه خیلی سخت و سنگین است، به‌خصوص زمانی که این دو تیم میزبان باشند. به نظرم در کل 90 دقیقه توانستیم آن‌ها را به‌خوبی کنترل کنیم و فرصت‌های چندانی به آن‌ها ندادیم. چند ارسال از کناره‌ها داشتند و خودمان هم در ضدحملات عملکرد خوبی داشتیم. برای این دیدار برنامه داشتیم که آن را خوب انجام دادیم ولی متأسفانه در دقیقه 95 روی یک اتفاق و سانتری که در حال بیرون رفتن از زمین بود، به تیرک خورد و روی ریباند، دروازه ما باز شد و گل خوردیم. متأسفانه نتوانستیم از پرسپولیس امتیاز کسب کنیم. این چیزی از شایستگی‌های تیم ما کم نمی‌کند. روند خوبی که داشتیم را ادامه خواهیم داد و امیدوارم که در ادامه بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

* درباره داوری چه نظری دارید؟ اعتقاد داشتید که گولسیانی باید قبل از گل اخراج می‌شد؟ - بله، او قبل از گل می‌بایست اخراج می‌شد. این هم از شانس بد ماست که یک بازی ما با VAR برگزار شد که سیم آن قطع شد یا شاید هم قطعش کرده بودند، نمی‌دانم. ضمن این که این دیدار هشت دقیقه وقت تلف‌شده نداشت. هم سر وقت‌های اضافه و هم خطایی که قبل از گل به روی ویتائو انجام شد، معترض بودیم و پرسپولیس باید 10 نفره می‌شد.

* این اولین بازی شما بود که قرار بود با کمک فناوری "وار" برگزار شود که آن هم نصف و نیمه بود. نظرتان درباره این موضوع که بازی‌های چادرملو تاکنون با این فناوری برگزار نشده، چیست؟ - این داستان از پایه مشکل دارد. این که برای دو یا سه تیم از "VAR" استفاده کنند و بقیه تیم‌ها از آن محروم باشند، اشتباه است. من در کنفرانس خبری گفتم، احساس می‌شود که فدراسیون کاری کرده تا بگویند اگر تیمی مثل پرسپولیس، استقلال یا سپاهان قهرمان شد، سایر رقبا دیگر بهانه‌ای نداشته باشند. فدراسیون می‌خواهد بگوید تمام 30 بازی شما با وی‌ای‌آر بوده و داوری در تعیین قهرمانی نقشی نداشته است. انگار آمده‌اند مشخص کرده‌اند چه تیم‌هایی قرار است قهرمان شوند! به نظر من، این ناعادلانه است. فدراسیون می‌خواهد بگوید اگر استقلال قهرمان شد، پرسپولیس بهانه‌ای نداشته باشد و بگوید اگر بازی استقلال وی‌ای‌آر داشته، پس بازی شما هم با این فناوری بوده است. حالا شانس ما بعد از هفت هفته، یک دیدارمان برابر پرسپولیس "وار" داشت، اما فقط از دقیقه 70! این اصلاً منطقی نیست.

* فکر می‌کنید این که VAR از دقیقه هفتاد مورد استفاده قرار بگیرد قانونی است؟ - به نظر من قشنگ این بود که اصلاً بازی بدون وی‌ای‌آر برگزار شود. اگر تا قبل از دقیقه 70 اتفاقی افتاده بود، داستان چی می‌شد؟ شما نگاه کنید در هفته‌های اول تا سوم، حریفان ما گل‌های مشکوکی به ثمر رساندند که طبق کارشناسی داوری کمیته داوران، باید مردود اعلام می‌شد. پنالتی سپاهان اشتباه بود، شمس آذر گل آفساید به ما زد و در بازی با ملوان نیز قبل از گل، بازیکن حریف با دست توپ را کنترل کرد. بازی با پرسپولیس نیز به‌خاطر عدم اخراج گولسیانی متضرر شدیم. شما فکر کنید اگر این بازیکن کارت قرمز می‌گرفت، ورق برمی‌گشت. به هر حال پرسپولیس 10 نفره می‌شد و مقابل هواداران خودش تا دقیقه 90 کاری نکرده بود و تحت فشار قرار می‌گرفت. این هم شانس ماست که یک بازی قرار بود با وی‌ای‌آر برگزار شود که کلاً قطع بود. در کل، این نوع سیستم VAR از اساس اشتباه است. اگر وی‌ای‌آر نیست، پس برای هیچ تیمی نباشد و اگر هست، برای همه باشد.

* به بازی با پرسپولیس برگردیم. این تیم را چطور آنالیز کرده بودید؟ - استراتژی که آقای اخباری داشت را تا دقیقه 90 خوب اجرا کردیم. آن گل را هم دقت کنید، تیم ما ناخودآگاه به عقب و داخل محوطه جریمه خودی رفت. روی صحنه گل به یکباره دیدیم هفت تا هشت بازیکن پرسپولیس درون محوطه جریمه ما هستند و فقط ارسال می‌کردند که حالا از شانس بد ما یک توپ را ارسال کردند و وارد دروازه شد. به نظر من در کل بازی، به‌جز چند ارسال، فرصتی نداشتند.

* علی طاهران، کاپیتان تیم شما بابت برخورد داور در لحظه مصدومیت شدید و خونریزی پیشانی‌اش دلخور بود. نظرتان درباره آن صحنه چیست؟ - تصمیم داور جالب بود. زمانی که سر بازیکنی می‌شکند و تیم پزشکی وارد زمین می‌شود، تا لحظه‌ای که خون بند می‌آید، باید بازیکن را داخل زمین مداوا کنند. این برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران بود که سر بازیکن شکسته و خون‌ریزی می‌کند و او را با همان وضعیت از زمین بیرون بردند. این نکته جالبی است! وقتی یک بازیکن از ناحیه سر دچار مصدومیت شدید و خونریزی می‌شود، تا لحظه‌ای که پزشک دستور و مجوز نداده، نمی‌توانند بازیکن را جابجا کنند. حالا در شرایطی که سر بازیکن ما در حال خونریزی است، او را روی برانکارد از زمین بیرون می‌برند. این تصمیم فقط برای این بود تا بازی پرسپولیس از جریان نیفتد و بتواند به حملاتش ادامه دهد. به نظرم این هم یکی از آن اتفاقات روز بازی با پرسپولیس بود که اصلاً قشنگ نبود.

* فکر می‌کنید اگر یک بازیکن پرسپولیس در چنین شرایطی بود، داور همین رفتار را انجام می‌داد؟ - بعید می‌دانم. به نظر من، این رفتارها برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس استثنا دارد و ممکن است برخورد متفاوتی صورت بگیرد.

* بعد از فیفا دی، با تیم خیبر خرم‌آباد بازی دارید که فصل قبل برای صعود، رقیب شما بودند. در مورد آن بازی هم صحبت کنید. - خیبر تیم خیلی خوبی است و بازیکنان خوبی دارد. ما فصل قبل دو مرتبه با آن‌ها روبه‌رو شدیم. مربی آن‌ها هم تغییر کرده و مربی جدیدی آمده است. قطعاً در زمین خودمان می‌خواهیم از فرصت میزبانی استفاده کنیم. برنامه‌هایی که سرمربی محترم تیم دارد را در طول هفته اجرا می‌کنیم. امیدواریم که با کمک هواداران بتوانیم بهترین نتیجه را کسب کنیم.

* به‌عنوان سؤال آخر، تیم شما برای بقا تلاش می‌کند یا به دنبال کسب رتبه‌های بالاتر است؟ - سیاست کلی تیم را مدیریت تیم و آقایان عطایی و اخباری چیده‌اند. ولی اگر از طرف خودم بخواهم بگویم، طبق تجربه‌ای که من دارم، تیم‌هایی که فصل اولشان را در لیگ برتر تجربه می‌کنند، هدف اصلی‌شان بقا در لیگ است. ولی قطعاً مدیرعامل و سرمربی تیم در این خصوص هدف‌گذاری کرده‌اند. اما وظیفه و هدف ما، کسب نتایج خوب با چادرملو و خوشحال کردن دل هواداران است.

برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند! 2
برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند! 3
برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند! 4
برای استقلال و پرسپولیس استثنا قائل می‌شوند / حنیف: سیم وی‌ای‌آر را قطع کردند! 5