شنبه 1 اردیبهشت 1403

برخورداری «نظام خیر و احسان» از فرماندهی واحد؛ از الزامات اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
برخورداری «نظام خیر و احسان» از فرماندهی واحد؛ از الزامات اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد درباره الزامات اجرایی بند هفتم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که به استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف اشاره کرده است، می‌گوید: نظام خیر و احسان کشور به یک فرماندهی واحد نیاز دارد و به طور قطع باید دارای ساختاری مستحکم و سامانه‌ای قدرتمند باشد.

حمزه علی کوهساری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در دوره‌های مختلف تمام تلاش کمیته امداد بر این بوده که از رهنمودها، تاکیدات و هدایت‌های مقام معظم رهبری به نحو شایسته‌ای بهره برداری کند. به عنوان نمونه در سال 1383 فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری بر این بود که مردمی کردن کار عملی شود.

وی افزود: آنچه در فرآیند نظام خیر و احسان بسیار مورد اهمیت است، این است که خدمت‌رسانی مستقیم به محرومان را توسط مردم عملی کنیم و این یکی از تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری بود که کار خدمت‌رسانی به مردم واگذار شود.

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد در ادامه با اشاره به دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری نیز گفت: در سال 98 نیز به حلقه‌های میانی در حوزه خیر و احسان که همان تشکل‌های مردمی هستند اشاره شد. تمام فرمایشات مقام معظم رهبری را چراغ راه خود قرار دادیم که براین اساس مراکز نیکوکاری ما شکل مردمی به خود گرفت.

کوهساری با بیان اینکه در حال حاضر 10 هزار مرکز نیکوکاری تحت نظر کمیته امداد وجود دارد که دارای سامانه جامع و قدرتمند شبکه‌های مردمی هستند، ادامه داد: کمیته امداد تنها نهادی است که با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله در فرآیند حلقه‌های میانی، حلقه میانی بین امداد و محرومان مراکز نیکوکاری بوده است.

وی گفت: تمامی مراکز نیکوکاری به صورت برخط به این شبکه دسترسی دارند که هم می‌توانند نوع نیاز نیازمندان مراجعه‌کننده را بررسی و هم استعلام آن را بگیرند. در صورتی که نیازمندی به یکی از مراکز نیکوکاری در یک استان مراجعه و کمکی دریافت کرده باشد و مجددا به مرکز نیکوکاری برای دریافت خدمت به استان دیگری نیز مراجعه کند، نمی‌تواند خدمتی دریافت کند زیرا مشخصات و خدمتی که دریافت کرده در سامانه ثبت شده است و امکان استعلام وجود دارد.

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه در مرکز نیکوکاری فقط به نیازمندان کمیته امداد کمک نمی‌شود، بلکه به همه نیازمندان کمک می‌شود، گفت: در کنار سامانه شبکه‌های مردمی، پنل موسسات خیریه در نرم افزار شبکه‌های مردمی نیز ایجاد شده، درصورتی که هریک از تشکل‌های مردمی قصد داشته باشند از این سامانه استفاده کنند رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

به گفته کوهساری، در حال حاضر 1500 تشکل مردمی و موسسات خیریه دسترسی به این سامانه را دریافت کرده و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و آنها نیز از امکانات نرم‌افزار شبکه‌های مردمی استفاده می‌کنند؛ هرگونه استعلامی که ما از شبکه‌های مردمی داریم تشکل مردمی و موسسات خیریه نیز دارند که این موضوع موجب می‌شود این موسسات و تشکل‌ها منابع خود را مدیریت کنند و عدالت در توزیع کمک‌ها نیز رعایت شود به این معنی که یک فرد نتواند از چند مرکز نیکوکاری بیش از یک خدمت دریافت کند و این استعلام‌گیری جلوی افراد سودجو را خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در فرآیند نظام خیر و احسان باید یک فرماندهی واحد داشته باشیم، افزود: نظام خیر و احسان کشور به یک فرماندهی واحد نیاز دارد و به طور قطع باید دارای سامانه قدرتمندی باشد.

کوهساری ادامه داد: نظام خیر و احسان نیازمند یک فرمانده واحد است تا یک سامانه قدرتمندی وجود داشته باشد که همه به آن وصل شوند؛ در این حالت اطلاعات همه افراد در آن سامانه قابل رصد است که بدانیم در کشور چه تعداد نیازمند وجود دارد؟ چقدر منابع مردمی وجود دارد و چقدر خدمت ارائه شده است؟.

بیشتر بخوانید:

لزوم توجه به «سالمندی جمعیت» در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی

«ایجاد پایگاه اطلاعاتی شفاف»؛ از الزامات اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی

لزوم چاره‌اندیشی برای سیاست‌های تورم‌زا جهت اجرای نظام «تامین اجتماعی»

انتهای پیام