دوشنبه 28 خرداد 1403

برخی اسامی جالب کوچه‌های تهران / چرا به این کوچه مرغی می‌گفتند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
برخی اسامی جالب کوچه‌های تهران / چرا به این کوچه مرغی می‌گفتند؟

در شهر تهران کوچه‌هایی وجود دارد که اسامی خاص و البته عامیانه آنها باعث شده تا مورد توجه قرار بگیرند، کوچه‌هایی که هر یک داستان و تاریخچه‌ای در دل خود نهفته داشته و آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرآنلاین، کوچه‌هایی مانند کوچه قورباغه، کوچه مدرسه، کوچه مرغی و...هویت خاص خود را دارندو همین هویت خاص جذابیتِ روایتگری آنها را به چند برابر می‌رساند.

کوچه مدرسه؛ علمی‌ترین کوچه تهران

همشهری در خبری نوشت: حدود سال 1330 بود که دولت وقت، طرح ساخت مدارس ارزان قیمت در محله‌های مختلف تهران را تصویب کرد. معماری هم که برای طراحی مدارس و اجرای این طرح آموزشی و عمرانی انتخاب شد، کسی نبود جز «محمدکریم پیرنیا» که بعدها به عنوان «پدر معماری سنتی ایران» نیز شناخته شد. پیرنیا مدارس ارزان قیمت را در مساحت‌های 300 تا 600 متر مربع با تعداد تقریبی 40 تا 70 کلاس، پنجره‌های مشبک و عمودی طراحی کرد که بیشترین تعداد آن‌ها (14 مدرسه در گذشته و 11 مدرسه در حال حاضر) در کوچه مدرسه (شهید محمدعزآبادی) منطقه 10، قرار دارد. تعداد قابل توجهی که تاریخ این کوچه را برای گردشگران و علاقه‌مندان خواندنی و شنیدنی کرده است.

نشانی: خیابان هاشمی، کوچه شهید محمد عزآبادی (کوچه مدرسه)

کوچه مرغی، کوچه‌ای که پر از پرنده بود

کوچه مرغی در چهارراه مولوی تهران که امروز با نام مهدویه شناخته می‌شود، پاتوق پرنده بازان بود. آزاد کردن پرندگان در قفس با پرداخت وجهی به فروشنده برای رسیدن به خواسته و آرزو از سنت‌های فراموش شده این محدوده محسوب می‌شود. همین ویژگی نیز باعث شد تا این کوچه باریک در بین مردم به کوچه مرغی شهرت یابد. کوچه مرغی تا همین چند سال پیش نیز پر از مغازه‌های پرنده فروشی بود. حتی بسیاری از آن به عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی با کامل‌ترین گونه‌های پرندگان ایران یاد می‌کردند، اما امروز دیگر خبری از خرید و فروش پرنده در این معبر نیست و تنها نام این کوچه است که خاطرات ریز و درشت آن را زنده نگه می‌دارد.

نشانی: خیابان مولوی، خیابان مهدویه (کوچه مرغ)

233217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1910866
برخی اسامی جالب کوچه‌های تهران / چرا به این کوچه مرغی می‌گفتند؟ 2