چهارشنبه 6 تیر 1403

برنامه ویژه یورو برای مبارزه با نژادپرستی

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
برنامه ویژه یورو برای مبارزه با نژادپرستی

یوفا قبل از آغاز یورو، تمهیداتی را برای مبارزه با نژادپرستی اتخاذ کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، با نزدیک شدن به یورو 2024، فدراسیون فوتبال انگلیس، اقدامات گسترده‌ای را برای آمادگی تیم ملی این کشور در نظر گرفته است. این آمادگی‌ها فراتر از مسائل فنی و مربوط به بازی‌هاست و شامل مقابله با نژادپرستی احتمالی در خارج از زمین نیز می‌شود.

طبق گزارش دیلی میل، کاپیتان‌ها، نقش کلیدی در این ابتکار بر عهده دارند. او موظف است در صورت مواجهه هر یک از بازیکنان با رفتارهای نژادپرستانه، از دستورالعمل‌های داور پیروی کند.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) با توجه به سابقه و نگرانی‌های موجود، پروتکل سه مرحله‌ای خود برای برخورد با هرگونه رفتار نژادپرستانه در طول مسابقات را بار دیگر برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده، از جمله انگلیس، تشریح کرده است. این پروتکل در کمپ تمرینی سنت جورج به تیم ملی انگلیس ارائه شد. بر اساس این پروتکل، در صورت اطلاع داور از هرگونه رفتار نژادپرستانه، بازی متوقف شده و از طریق بلندگو ورزشگاه از هواداران خواسته می‌شود تا فورا به این اعمال خاتمه دهند.

اگر اعلام اولیه کارساز نباشد، داور بازی را برای مدت معقولی، معمولا 5 تا 10 دقیقه، متوقف می‌کند. در این مدت هر دو تیم به رختکن خواهند رفت. سپس اعلامیه دوم با تاکید بر جدیت موضوع، از طریق بلندگو پخش می‌شود. در صورت ادامه رفتار نژادپرستانه پس از از سرگیری بازی، آخرین اقدام، به طور کامل، لغو مسابقه است. در این تصمیم مهم، یک نماینده یوفا برای اطمینان از به کارگیری تمامی اقدامات قبلی و در نظر گرفتن مسائل امنیتی بازیکنان و تماشاگران، حضور خواهد داشت.

بازی اول انگلیس مقابل صربستان به دلیل سابقه هواداران صرب در ایجاد چنین مشکلاتی، به عنوان یک بازی پرخطر در نظر شده است. برای کاهش خطرات احتمالی، محدودیت‌هایی در زمینه فروش مشروبات الکلی اعمال می‌شود. این تصمیم پس از چندین اتفاق ناخوشایند، از جمله بازی صربستان مقابل بلغارستان در نوامبر گذشته، اتخاذ شده است.

سابقه هواداران صرب در ایجاد چنین مشکلاتی به جام جهانی گذشته در قطر نیز برمی‌گردد. در آن مسابقات، هواداران صربستان شعارهای فاشیستی سر داده و با الفاظ نژادپرستانه به بازیکنان آلبانیایی تبار توهین کردند. همچنین در سال 2019، به دلیل رفتارهای مشابه، مسابقه مقابل پرتغال پشت درهای بسته برگزار شد. علاوه بر این، در سال 2017، اورتون لوئیز، هافبک برزیلی تیم پارتیزان بلگراد، مورد آزار و اذیت نژادپرستانه شدید هواداران تیم قرار گرفت که منجر به اشک ریختن این بازیکن شد.

دانیله اورساتو، داور ایتالیایی، که باتجربه و کارآزموده است، قضاوت بازی انگلیس مقابل صربستان را بر عهده خواهد داشت. نقش او در اجرای پروتکل سه مرحله‌ای یوفا در صورت وقوع هرگونه حادثه نژادپرستانه، حیاتی خواهد بود. تصمیمات اورساتو برای اطمینان از جریان روان بازی یا اتخاذ اقدامات لازم در صورت وخامت اوضاع، بسیار مهم خواهد بود.

علاوه بر این، فدراسیون فوتبال انگلیس رویکردی پیشگیرانه در پیش گرفته است که شامل نظارت دقیق بر شرایط از جایگاه تماشاگران و حمایت از بازیکنان می‌شود. مارک بولینگام، مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال انگلیس، به تازگی اعلام کرد که این سازمان از اقدامات پلیس برای پیگرد قانونی افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به بازیکنان انگلیسی توهین‌های نژادپرستانه می‌کنند، حمایت مالی می‌کند.

برنامه ویژه یورو برای مبارزه با نژادپرستی 2