چهارشنبه 18 مهر 1403

بیش از 15 هزار مشترک صنعتی جدید گازدار شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بیش از 15 هزار مشترک صنعتی جدید گازدار شدند

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طی دو سال گذشته، 15238 مشترک صنعتی جدید در کشور از سبد انرژی گاز بهره مند شده اند که 2286 مورد از آن‌ها، جزء صنایع عمده هستند.

آقای مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با گازرسانی‌های انجام‌شده، بهره مندی خانوار شهری به 98.63 درصد و روستایی به 86.3 درصد رسیده است.

او افزود: طی دو سال گذشته، 15238 مشترک صنعتی جدید در کشور از سبد انرژی گاز بهره مند شده اند که 2286 مورد از آن‌ها، جزء صنایع عمده هستند.

رحمانی ادامه داد: درخصوص نقشه راه مقاوم سازی نیز با شرکت گاز استان گیلان به نیابت از شرکت‌های گاز استانی قراردادی به امضا رسیده و مقاومسازی تأسیسات و تجهیزات آغاز شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: توسعه گازرسانی به اکثر مناطق فاقد گاز و ایجاد زیرساخت برای جایگزینی سوخت مایع جهت صنایع تولیدی از اهم دستاورد‌های 2 سال گذشته است.

او افزود: عملیات گازرسانی به مناطق فاقد گاز در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از همکاری چندین شرکت گاز استانی، به‌عنوان یکی از تکالیف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

رحمانی ادامه داد: طی 2 سال اخیر، 7 شهر و 145 روستا در استان سیستان و بلوچستان و 3 شهر و 24 روستا در استان هرمزگان از نعمت گاز بهره‌مند شده و برنامه توسعه گازرسانی به این دو استان به صورت ویژه در دستورکار قرارگرفته است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ادامه، تصریح کرد: با توسعه گازرسانی در بخش خانگی و صنعتی، حدود 14/1 میلیارد لیتر سوخت مایع در کشور صرفه جویی شده و این در حالی است که طی همین بازه زمانی، تعداد 74 هزار واحد موتورخانه بهینه سازی و حدود یک میلیون اتصالات مفصلی تاکنون نصب یا جایگزین شده است.

رحمانی درخصوص مصوبات شورای اقتصاد توضیح داد: مقدار گاز صرفهجویی شده مطابق با جدول مصوبه شورای اقتصاد، برای 74 واحد موتورخانه بیش از 435 میلیون مترمکعب و برای حدود یک میلیون اتصال مفصلی در یک سال، بیش از 32 میلیون مترمکعب پیش بینی شده که این مهم، بر اساس مصوبه به انجام رسیده است.

به گفته او، با ایجاد زیرساخت گازرسانی به مناطق فاقد گاز و دسترسی صنایع به گازطبیعی، ضمن استفاده از سوخت پاک گازطبیعی بجای سوخت های مایع، این مهم علاوه بر کاهش آلایندگی، موجب ایجاد ارزش افزوده ناشی از جایگزینی سوخت مایع می‌شود.

مدیر امور گازرسانی گفت: به طور کلی، گازرسانی به صنایع و روستا‌ها از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی، بازدهی بالایی داشته و به پیشرفت و توسعه پایدار کشور کمک شایانی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی