جمعه 14 اردیبهشت 1403

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

تازه‌ترین اثر پروژه «تار و تاریخ‌» با عنوان «خمار مستی» به آهنگسازی میدیا فرج نژاد در شهرستان سرخه در استان سمنان ضبط شده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تابلو موزیکالِ «خمار مستی» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد است. در این اثر میدیا فرج نژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته و آواز را میلاد هیبدی می‌خواند.

«خمار مستی» با غزلی از سعدی و به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر بزرگ منتشر می‌شود.

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

میدیا فرج‌نژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» درباره اثرِ «خمار مستی» و سفر به روستای صوفی‌آباد در شهرستان سرخه اینچنین نوشته است:

«روستای صوفی آباد شهرستان سرخه، با فاصله بیست و پنج کیلومتر از سمنان، آرامگاه مردی را در سینه خود دارد که تاثیر شگرف و بسیاری در آبادی و پیشرفت سمنان داشته است. مردی که ادیب، عارف، شاعر و نویسنده کتاب‌های بسیاری‌ست و پایه گذار مکانیزم تقسیم آب در سمنان شناخته می‌شود. آن هم در دوره ایلخانی. هر بار که زندگینامه بزرگان این سرزمین را می‌خوانم و به پیشتازی‌مان در علوم و فنون مختلف فکر می‌کنم، هم لذت می‌برم و هم حسرت می‌خورم. طبیعتاً هم دلیل لذت مشخص است و هم چرایی حسرت! مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی واقع در روستای صوفی آباد سمنان، در آغاز بنایی رفیع و با عظمت بود که به دستور عمادالدین جمال الدین عبدالوهاب، وزیر سلطان محمد خدا بنده از خشت خام ساخته شد. سپس خانقاهی برآن افزود و در آن جا به ریاضت پرداخت و پس از مرگ در آن جا به خاک سپرده شد. آنچه در این مکان متفاوت است، آرامش آنجاست. آرامشی که به عمق وجود آدمی رخنه می‌کند. او که به مدت ده سال دارای مشاغل دیوانی و سیاسی مهم بود طی اتفاقی جذبه‌ای دریافت کرد و به گفته خودش حجاب از پیش چشمانش برداشته شد و به مجاهده با نفس روی آورد و آخرین سال‌های عمرش را در صوفی آباد، در خانقاهی که خودش ساخت گذراند. سرگذشت شیخ شبیه غزل سعدی ست: همه عمر برندارم سر از این خمار مستی / که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی»

«خمار مستی» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو 54 انجام شده است. کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است. پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم «تار و تاریخ1» در سال 2023 توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال 2023 و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تا کنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.