یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تاریخ کربلا، یک تاریخ و حادثه زنانه - مردانه است / عزاداری بانوان در روز سیزدهم محرم در حرم سیدالشهدا + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تاریخ کربلا، یک تاریخ و حادثه زنانه - مردانه است / عزاداری بانوان در روز سیزدهم محرم در حرم سیدالشهدا + فیلم

هرساله در روز سیزدهم محرم بانوان به یاد حضور قبیله بنی اسد در کربلا و دفن اجساد مطهر شهدا در حرم امام حسین (ع) به عزاداری می‌پردازند. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می‌گوید: تاریخ کربلا، یک تاریخ و حادثه ی مذکر - مونث است.

به گزارش حسینیه دانشجو، امتداد واقعه عاشورا و حادثه کربلا یعنی عزاداری آن هم مانند قیام آن یک حادثه و مراسم مذکر - مونث است. شهید مطهری در بخشی از حماسه حسینی در این باره می‌گوید: «تاریخ کربلا، یک تاریخ و حادثه ی مذکر - مونث است؛ حادثه ای است که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند؛ ولی مرد در حد خودش و زن در مدار خودش، معجزه ی اسلام این هاست؛ می خواهد دنیای امروز بپذیرد، می خواهد - به جهنم - نپذیرد؛ آینده خواهد پذیرفت. ابا عبدالله (ع) اهل بیت خودش را حرکت می دهد، برای این که در این تاریخ عظیم رسالتی را انجام دهند، برای این که نقش مستقیمی در ساختن این تاریخ عظیم داشته باشند، با قافله سالاری زینب (ع)، بدون آن که از مدار خودشان خارج بشوند.»

یکی از رسوم مهم عزاداری در حرم امام حسین (ع) مربوط است به روز سیزدهم محرم که در آن بانوان به یاد حضور قبیله بنی اسد در کربلا و دفن اجساد مطهر شهدا در حرم امام حسین (ع) به عزاداری می‌پردازند.