شنبه 14 مهر 1403

تازه‌های موسیقی؛ «تهران برلین» تا «هفت دریا»

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تازه‌های موسیقی؛ «تهران برلین» تا «هفت دریا»

آلبوم‌های موسیقی متعددی امسال با آهنگسازی هنرمندان پیشکسوت و جوان در گونه‌های مختلف ارکسترال، سنتی و کلاسیک ایرانی، موسیقی دستگاهی، نواحی، مقامی و پاپ منتشر شدند که بیشتر این آثار در حوزه موسیقی بی‌کلام هستند، در این گزارش به معرفی بعضی از آنها می‌پردازیم.

آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام «تهران برلین»، «شهرزاد»، «نقره سیاه» و «سالومه» با آهنگسازی علیرضا مشایخی موسیقیدان و پایه‌گذار موسیقی مدرن در ایران منتشر شدند.

آلبوم «تهران برلین» آنسامبل یونایتد برلین، کوارتت ملی اوکراین، آنسامبل متاایکس با نوازندگی ویولنسل صنم قراچه‌داغی و نوازندگی ویولن علی رییس فرشید شامل دو لوح فشرده هستند.

لوح فشرده یک شامل قطعه‌های «تهران - برلین 2019 برای ارکستر مجلسی، اپوس 291»، «کوراتت زهی شماره یک، اپوس 21»، «کوراتت زهی شماره 2، اپوس 38»، «کوراتت زهی شماره 4، اپوس 176»، «مهسا برای سنتور و قانون، اپوس 224»، «سونات شماره 2 برای ویولنسل، اپوس 6» و لوح فشرده 2 شامل «بداهه 2007، برای آنسامبل و کامپیوتر، اپوس 177»، «به طرف شرق، اپوس 92 / الکترونیک»، «دشتی شماره 2، برای ویولن و کامپیوتر، اپوس 87 / الکترونیک»، «سوناتا الکرونیکا شماره یک، برای ویولنسل و کامپیوتر، اپوس 178، شماره یک» و «اصوات خوشحال الکترونیک، اپوس 81 / الکترونیک» است.

در توضیح این اثر آمده است: «مسئله «عبور» همواره در تفکر و موسیقی مشایخی نقش خاصی داشته است. تا آنجا که به موضوع اصلی، شرق غرب سمفونی نهم او با عنوان «دنیای من» بدل می‌شود. مشایخی در این اثر و آثار دیگری همچون «2019 برلین، اشاره مستقیمی به مبدأ و مقصد دارد. در قطعه «تهران 92، اپوس به طرف شرق و 45 اپوس اروپایی واقع می‌شوند. دو شهر مورد علاقه او به طور نمادین عرصه گفت وگوی ایرانی آتماتیک در اختیار داریم. در اینجا در این اثر، بافتی از مدالیته ایرانی، تنالیته اروپایی و عبارت‌هایی تماتیک نقش ترومپت یادآور نوای «تعزیه» در کوچه‌های تهران است که آهنگساز از دوران کودکی خود به یاد دارد. 2019 برلین» و به سفارش آنسامبل یونایتد برلین در سال این اثر در چارچوب «فستیوال مسافران تهران میلادی نوشته و در همان سال توسط این آنسامبل ضبط شده است.»

منبع: ایرنا