چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

تامین 4 هزار دستگاه ماشین آلات راهداری از محل واردات و تولید داخل

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تامین 4 هزار دستگاه ماشین آلات راهداری از محل واردات و تولید داخل

بهرامی نیا گفت: به منظور نوسازی نوسازی ماشین آلات راهداری، 2 هزار و 680 دستگاه از محل واردات و هزار و 320 دستگاه هم از محل تولید داخل تامین می شود.

غلام‌عباس بهرامی نیا مدیر کل امور عملیات راهداری ماشین آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: در خصوص خبر نوسازی 40 درصد ناوگان راهداری با واردات و خرید 4 هزار دستگاه ماشین آلات، توضیح دهید.

بهرامی نیا: ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور که در بحث عملیات راهداری فعال هستند عمر تقریبا بالایی دارند، میانگین عمرشان 24 تا 25 سال است، به منظور نوسازی این ناوگان خوشبختانه در قانون بودجه سال 1401 یک ظرفیت خوب ایجاد شده که بر اساس مصوبه هیات وزیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بتواند 4 هزار دستگاه ماشین آلات راهداری اعم از لودر، بولدیزر، گلیدر و بیل مکانیکی را وارد کشور کند تا وضعیت عمر ناوگان خودش را کاهش بدهد.

پیگیری‌هایی که بعد از ابلاغ بودجه 1401 انجام شد منتج به نتیجه شد و هفته گذشته هیات وزیران هم مصوب کرد که از این تعداد 4 هزار دستگاه، دو هزار و 680 دستگاه از محل واردات و هزار و 320 دستگاه هم از محل تولید داخل این ناوگان تامین شود. این برنامه تا سال 1403 پیش بینی شده که اتفاق بیفتد و اگر این کار انجام شود طبیعتا بخش عمده‌ای از ناوگان ما نوسازی خواهد شد و می‌تواند کمک کند که خدمات مناسب تری را در شبکه مواصلاتی کشور به کاربران جاده‌ای ارائه بدهیم.

سوال: گفتید بخشی از ماشین آلاتی که وارد می‌شوند، این چند درصد است ما می‌گوییم 40 درصد ناوگان الان مثلا خریداری شده، حالا 4 هزار دستگاه در واقع، و اینکه آیا به روز بودن وسایل را هم در بر می‌گیرد یا نه؟

بهرامی نیا: همین طور است ما ماشین آلاتی که وارد می‌کنیم دقیقا از برند‌های معتبری است که در دنیا استفاده می‌شود و طبیعتا هم این‌ها ماشین آلات به روز هستند و کارایی لازم را برای بخش راهداری دارند، هر چند هم در مصوبه با عمر کمتر از 5 سال است. برای ما آن چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانیم حداقل عمر کارکرد را بیاوریم، چون قیمت ارزان‌تر خواهد بود و اگر یک ماشین با مدل یکی دو مدل پایین‌تر را بیاوریم، طبیعی است که می‌توانیم تعداد ماشین آلات بیشتری را هم خریداری کنیم و وارد کشور کنیم.

سوال: ما الان می‌دانیم ماشین‌های سبک عمر مفیدشان 5 سال است شاید مثلا 40 سال است استفاده می‌کنیم، حالا شما گفتید ناوگان راهداری وسایلی که الان داریم عمرشان 24-25 سال است عمر مفیدشان چند سال است واقعا؟

بهرامی نیا: یک ماشین که عملیات راهداری و راهسازی را انجام می‌دهد البته در حوزه ما صرفا عملیات راهداری انجام می‌شود، ساعت کارکرد ماشین مهم است. به نسبت هر سال اگر یک ماشینی هزار ساعت کار کرده باشد این عمر مناسبی دارد و بر همین اساس و مطابق با استاندارد‌هایی که وجود دارد ما هم به همین حتما توجه می‌کنیم که بتوانیم ماشین آلاتی که هم به روز هستند و هم کم کارکرد باشند را وارد کشور کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی