شنبه 14 مهر 1403

تب تُند کاغذ فروکش کرد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
تب تُند کاغذ فروکش کرد

بازار کاغذ و مقوا در نخستین روز از هفته با کاهش قیمت‌ها در کاغذ چاپ و تحریرمواجه شده است، بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر بندی 150 هزار تومان کاهش داشته است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازار ظهیرالاسلام دو هفته گذشته روزهای پرالتهابی را سپری کرد، حذف ارز نیمایی برای واردات مقوای ایندربرد و کاغذ گلاسه از سوی وزارت صمت موجب افزایش قیمت این دو کالا به صورت مشخص شد، در نتیجه این افزایش قیمت مصرف‌کنندگان به سمت سایر انواع کاغذ و مقوا در بازار سوق داده شدند که این افزایش تقاضا منجر به گرانی در کل بازار شد.

بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر از بندی یک میلیون و 200 هزار تومان به بندی یک میلون و 500 هزار تومان افزایش داشت، این افزایش قیمت 200 تا 250 هزار تومانی حبابی را در بازار تحریر به وجود آورد که موجب توقف خرید و فروش در بازار شد.

هم‌چنین کاغذ آ4 و مقوای پشت طوسی نیز با افزایش هر کیلو 20 هزار تومان مواجه شد، بنابراین خرید و فروش در این اقلام نیز کاهش چشمگیری پیدا کرد.

با این حال افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ چاپ و تحریر دیری نپایید و از روز پایانی هفته گذشته رو به کاهش نهاد‌، در نهایت امروز شنبه در نخستین روز از سومین هفته مهر ماه تب تُند کاغذ تحریر فروکش کرد و بازار کاغذ و مقوا در این کالا به تعادل برگشت، با این حال هنوز قیمت‌ها به پایه‌ای که افزایش از آن شروع شد، بازنگشته است، اما کارشناسان قیمت‌های فعلی را نیز معقول می‌دانند و بازگشت به قیمت قبلی را بعید.

تغییرات جدید در وزارت صمت داد تولیدکنندگان کاغذ را درآورد

بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم بندی یک میلیون و 300 هزار تومان، یعنی 50 هزارتومان بیشتر از قیمت قبلی به فروش می‌رسد و هر بند کاغذ 60 در 90 نیز بندی یک میلیون تومان و 100 هزار تومان بیشتر از قیمت قبلی به فروش می‌رود.

در مورد سایر انواع کاغذ در بازار نیز‌، باید گفت که بر خلاف تحریر‌، کاهش قیمت جدی در سایر انواع کاغذ مشاهده نمی‌شود، برای نمونه کاغذ گلاسه کاهشی را تجربه نکرده و هم‌چنان دارای حباب است، کاغذ آ4 و مقوای ایندربرد نیز هم‌چنان با قیمت بالا خرید و فروش می‌شوند.