شنبه 1 اردیبهشت 1403

تب سه روزه دام در خراسان شمالی کنترل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تب سه روزه دام در خراسان شمالی کنترل شد

بجنورد - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تب سه روزه در واحدهای دامداری استان کنترل شده است و انتظار می‌رود شمار کانون‌های این بیماری با خنک شدن هوا، کاهش یابد.

سیدمحمدمهدی احمدی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 48 کانون تب سه روزه در استان شناسایی شد که بیشترین آن در شهرستان مانه و سملقان بود.

وی با بیان اینکه در شهرستان های مختلف استان حدود 640 راس دام سنگین، به تب سه روزه مبتلا شدند، گفت: از این تعداد 29 راس، کشتار و یا تلف شدند.

احمدی خاطرنشان کرد: شمار دام های تلف شده بر اثر تب سه روزه، بسیار اندک است، برخی دامداران معمولا بلافاصله پس از مشاهده علائم بیماری در دام، برای جلوگیری از خسارت، دام را کشتار می کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب سه روزه با پشه به دام ها منتقل می شود افزود: یکی از راه های پیشگیری، رعایت مسائل بهداشتی است و با ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام و تخریب محل تجمع حشرات مثل آب های سطحی پیرامون دامداری ها، می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

احمدی افزود: تب سه روزه قابل درمان است و این بیماری به خوبی به درمان جواب می دهد اما برخی دامداران با مشاهده زمین گیر شدن دام، آن را ذبح می کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تاکنون 2 هزار و 500 دز واکسن تب سه روزه تامین و در استان برای واکسینه کردن 2 هزار و 500 راس دام مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تامین هزینه واکسن بر عهده دامدار است و هز دز، 800 هزار ریال است افزود: اکنون این واکسن موجود و قابل تامین است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تب سه روزه، بیماری ویروسی غیرواگیر مختص گاو و گاومیش است که با نیش حشرات منتقل می شود.

تب سه روزه به دلیل نوظهور بودن در کشور ما و پایین بودن درصد تلفات، جزو بیماری های راهبردی نیست.

در خراسان شمالی حدود سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

*س_برچسب‌ها_س*