چهارشنبه 11 مهر 1403

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان از مرز 6 میلیون تن گذشت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان از مرز 6 میلیون تن گذشت

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از 6 میلیون و 181 هزارتن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در شش ماهه امسال خبر داد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از 6 میلیون و 181 هزارتن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در شش ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سالاری مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان در تشریح عملکرد شش‌ماهه بنادر غرب استان، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه امسال، در مجموع 6 میلیون و 181 هزار و 140 تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، سه میلیون و یک هزار و 433 تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و سه میلیون و 179 هزار و 707 تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد که این مقدار با افزایش 10 درصدی همراه بوده است.

صادرات بیش از سه میلیون تن انواع کالا

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در ادامه میزان صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب استان را سه میلیون و 5 هزار و 632 تن اعلام کرد. از مجموع صادرات انجام شده، یک میلیون و 447 هزار و 728 تن مربوط به صادرات غیرنفتی و یک میلیون و 557 هزار و 904 تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

سالاری عمده صادرات را شامل میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده، 2 میلیون و 463 هزار و 987 تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با 11 درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شده است.

به گفته وی، از این میزان، بنادر غرب استان هرمزگان با کابوتاژ 842 هزار و 204 تن فرآورده‌های غیرنفتی و یک میلیون و 621 هزار و 783 تن فرآورده نفتی را با 37 درصد افزایش جابه‌جا کرده و روزهای پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کرده است.

صادرات بیش از 47 هزار TEU کانتینر یخچالی

مدیر بنادر غرب هرمزگان در ادامه به افزایش 9 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی و صادرات بیش از 47 هزار TEU کانتینر یخچالی در بنادر این استان خبر داد.

سالاری با اشاره به 47 هزار و 769 TEU حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب هرمزگان گفت: با تخلیه و بارگیری 95 هزار و 538 TEU کانتینر یخچالی با تناژ 987 هزار و 29 تن، بنادر غرب استان توانست 9 درصد افزایش به دست آورد.

ترانزیت افزون بر 116 هزار دستگاه خودرو در بنادر بندرلنگه

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در بخش دیگری به ترانزیت خودرو اشاره کرد و افزود: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی، که عمده آن محموله خودرو بوده، به 272 هزار و 32 تن رسید که 14 درصد افزایش در این بخش ثبت شد.

سالاری گفت: در شش ماهه سال جاری، ترانزیت بیش از 116 هزار و 838 خودرو با 15 درصد افزایش از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام شد و این بندر توانست جایگاه نخست این بخش را در بین دیگر بنادر کشور به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط یک هزار و 625 فروند شناور فلزی انجام و پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری شده است.

لازم به ذکر است، مدیریت بنادر و دریانوردی بندرلنگه به عنوان هسته مرکزی بنادر غرب استان هرمزگان با پوشش بر 10 بندر تجاری و مسافری و نظارت بر 46 سازه دریایی از انتهای محدوده شهرستان بندر خمیر تا ابتدای حوزه استحفاظی استان بوشهر و پشتیبانی نیمی از جزایر کشور، 600 کیلومتر مرز دریایی را در بر دارد.