جمعه 8 تیر 1403

تزریق ویتامین سی و ب کمپلکس به یک شرط!

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
تزریق ویتامین سی و ب کمپلکس به یک شرط!

امروزه شبکه‌های اجتماعی پر شده از اظهار نظرهای پزشکی که مشخص نیست این اظهارات مبنای علمی دارند یا خیر. اخیرا نیز یکی از کاربران در فضای توئیتر ادعا کرده که سرم تقویتی با ویتامین سی و ب کمپلکس ارزش درمانی ندارد. امروزه شبکه‌های اجتماعی پر شده از اظهار نظرهای پزشکی که مشخص نیست این اظهارات مبنای علمی دارند یا خیر. اخیرا نیز یکی از کاربران در فضای توئیتر ادعا کرده که سرم تقویتی با ویتامین...

امروزه شبکه‌های اجتماعی پر شده از اظهار نظرهای پزشکی که مشخص نیست این اظهارات مبنای علمی دارند یا خیر. اخیرا نیز یکی از کاربران در فضای توئیتر ادعا کرده که سرم تقویتی با ویتامین سی و ب کمپلکس ارزش درمانی ندارد.

به گزارش عرشه آنلاین، به منظور مشخص شدن صحت یا سقم این ادعا گفت و گویی با دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه انجام داده‌ایم که در پی می‌خوانید.

به تازگی ادعاهایی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده مبنی بر اینکه سرم تقویتی با ویتامین سی و ب کمپلکس ارزش درمانی ندارد، آیا این ادعا صحت دارد؟

ارزش درمانی این سرم از نظر علمی بستگی به شرایط فرد دارد. نیاز به سرم یا عدم نیاز به سرم به تشخیص فرد نیست و پزشک باید آن را تشخیص بدهد. در صورت نیاز به سرم هم به الگوی غذایی وی توجه می‌شود و اینکه آیا در الگوی غذایی وی کمبود ویتامین سی و ب کمپلکس وجود دارد یا خیر. اگر کمبود وجود داشته باشد، قطعا این سرم موءثر خواهد بود. اما اگر کمبودی وجود نداشته باشد، تاثیری ندارد. بنابراین نیاز به سرم کاملا به شرایط فرد برمی‌گردد و اصلا تشخیص با خود فرد نیست که بگوید من احساس ضعف می‌کنم پس باید این سرم را بزنم تا تقویت بشوم. این مبنای علمی ندارد.

چه زمانی پزشک تشخیص می‌دهد که این سرم زده شود؟

زمانی که آب بدن کاهش پیدا کند و در واقع بدن دچار کمبود آب شده باشد، علائمی بروز پیدا می‌کند که پزشک آن را تشخیص می‌دهد و در نهایت در صورت لزوم تزریق سرم را تجویز می‌کند. پزشک بنابر شرایط تغذیه‌ای و کمبودهای ویتامین فرد دستور تزریق ویتامین سی و ب کمپلکس را داخل سرم می‌دهد. اگر فرد کمبود ویتامین داشته باشد قطعا این سرم موءثر است. اما اگر از نظر تغذیه‌ای یا ویتامینی کمبود نداشته باشد، این سرم تقویتی تاثیری ندارد.

آیا تاثیر تقویتی دارد؟

تاثیر تقویتی در صورتی است که کمبود ویتامین‌ها وجود داشته باشد. اگر این کمبود وجود نداشته باشد، تزریق سرم ویتامین سی و ب کمپلکس تاثیری ندارد.

تزریق این سرم برای بی حالی تجویز نمی‌شود؟

علائم بی حالی با علائم کمبود ویتامین‌ها متفاوت است. در زمان بی حالی فرد باید در ابتدا الگوی غذایی وی را بررسی کرد. اگر الگوی غذایی وی نشان دهد که این ویتامین‌ها را مصرف نمی‌کند، قطعا تزریق این سرم موءثر است و به وضعیت فرد کمک می‌کند. البته بی حالی صرفا علامت کمبود تغذیه نیست. به شرایط کلی سلامت باز می‌گردد و تشخیص آنکه بی حالی نشان از چه دارد با پزشک معالج است.

درباره ویتامین سی و ب کمپلکس هم توضیح می‌دهید که این ویتامین‌ها دقیقا چه هستند و چه خواصی دارند؟

ویتامین‌ها در مجموع موادی هستند که در انجام واکنش‌های بیوشیمیایی نقش بسیار موءثری دارند و در این رابطه ویتامین‌های گروه ب و به خصوص ویتامین‌های ب 1، ب 2 و ب 3 در متابولیسم انرژی و متابولیسم پروتئین نقش مهمی دارند. بنابراین حتما در الگوی غذایی فرد باید استفاده شوند تا واکنش‌های شیمیایی به طور طبیعی انجام بگیرند و مشکلی در ارتباط با آن‌ها ایجاد نشود. ویتامین سی هم نقش‌های بسیار زیادی دارد که یکی از مهمترین کارهای آن عمل کردن به مثابه سیمان سلولی است وجود این ویتامین در بافت کلاژن باعث اتصال سلول‌ها به یکدیگر می‌شود تا نقش طبیعی خود را انجام دهند. ویتامین سی بسیار ضروری و به خصوص در سبزیجات تازه یافت می‌شود. از این میان گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین سی است. ویتامین سی در میوه‌های تازه به ویژه مرکبات یافت می‌شود. بنابراین اگر فردی منابع غذایی حاوی این وتامین‌ها را مصرف کند دچار هیچ کمبودی نخواهد شد. اما فردی که این منابع را مصرف نمی‌کند یا میوه و سبزیجات تازه نمی‌خورد قطعا در معرض کمبود ویتامین قرار می‌گیرد و به منظور چبران این کمبود می‌تواند مکمل‌های ویتامین سی را به صورت قرص جوشان مصرف کند./ خبرآنلاین

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

تزریق ویتامین سی و ب کمپلکس به یک شرط! 2