شنبه 14 مهر 1403

تشکیل وزارت بازرگانی پوست موزی زیر پای دولت است + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
تشکیل وزارت بازرگانی پوست موزی زیر پای دولت است + فیلم

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی در دولت و مجلس قبل 4 بار تلاش شد دوبار در قالب لایحه و دوبار در قالب طرح که پذیرفته نشد، اما متاسفانه در مجلس انقلابی و دولت مردمی این طرح تصویب شد. وی افزود: به نظر می‌رسد این مسئله یک پوست موز زیر پای دولت است و در حال حاضر تمام اختیاراتی که در وزارت...

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی در دولت و مجلس قبل 4 بار تلاش شد دوبار در قالب لایحه و دوبار در قالب طرح که پذیرفته نشد، اما متاسفانه در مجلس انقلابی و دولت مردمی این طرح تصویب شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد این مسئله یک پوست موز زیر پای دولت است و در حال حاضر تمام اختیاراتی که در وزارت بازرگانی به دنبال آن هستیم، همین الان وزارت صمت، جهادکشاورزی را دارند.

ایزدخواه ادامه داد: آن ادغامی که در سال 1390 تصویب شد، اساسا ادغام واقعی صورت نگرفت که اگر این اتفاق به درستی انجام می‌شد یعنی سیاست‌های تولید و سیاست‌های تجارت یکپارچه می‌شد اتفاقا امروز شاهد شکوفایی اقتصاد بودیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: مسئله اصلی، مسئله وزارت بازرگانی نیست بلکه موضوع اصلی مسئله تنظیم بازار است که امری فرابخشی است یعنی دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های اقتصادی، نظارتی، امنیتی در این امر مشارکت داشته باشند.

وی افزود: تنظیم بازار نقش فرماندهی اقتصادی دولت است نه نقش یک وزیر به تنهایی نیست و ما شاهد هستیم که فرمانده اقتصادی قوی در دولت نداریم و با اضافه کردن یک وزیر به تیم مشتت اقتصادی دولت مشکلی نخواهد شد.

ایزدخواه گفت: نکته بعدی این است که از سال 1397 در یک رژیم تحریمی در اقتصاد کشور هستیم که انواع اقسام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها علیه تحریم تنظیم شده است وهمه این بخشنامه‌ها باید از نو بازنگری شود، چون ما یک وزیر جدید اضافه کرده ایم به اسم وزیر بازرگانی که نقش بازار و تنظیم را هم برگردن آن خواهیم انداخت.

وی افزود: به بیان دیگر نظمی که دراین شرایط تحریمی به آن رسیدیم به هم میخورد و از نو یک چیدمان جدیدی را باید طراحی کرد.

ایزدخواه تصریح کرد: نکته بعدی این است که دولت وقت و مجال این کار‌ها را ندارد، تفکیک هزینه بر و زمان براست و هم چالش‌های اداری ایجاد خواهد کرد، به نظرم امسال را از دست داده ایم.

وی در پایان تاکید کرد: امسال طرح تشکیل وزارت بازرگانی را از دست داده ایم این در حالی است که دولت نیازمند ثبات مدیریتی است، نیاز به یک آرامش برای رکورد زنی در تولید دارد و با این مسئله آرامش و ثبات خود را از دست می‌دهد.