پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تصویب آیین نامه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی / انتقاد از سهمیه های ورود به این رشته

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تصویب آیین نامه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی / انتقاد از سهمیه های ورود به این رشته

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی از تصویب آیین نامه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی خبر داد و گفت: آیین نامه افزایش 20 درصد ظرفیت آموزش پزشکی، تدوین و توزیع ظرفیت مصوب به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر جلیل کوهپایه زاده ضمن بیان این مطلب گفت: سرانه پزشک در ایران 13 به ازای هر 10 هزار نفر است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دسترسی هر چه بیشتر آحاد جامعه به خدمات بهداشتی درمانی و پزشکان و سرانه 20 به ازای هر 10 هزار نفر، ظرفیت پذیرش رشته پزشکی را از سال 95 افزایش داده و امسال 20 درصد ظرفیت پذیرش پزشکی افزایش پیدا می‌کند و 9600 نفر در کنکور جذب خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی عدم موفقیت در کنکور در رشته پزشکی را به ظرفیت پایین این رشته مرتبط می‌کنند. در حالی که یکی از دلایل مهم ناکامی و سرخوردگی جوانان در ورود به رشته پزشکی، وجود سهمیه‌های متعدد است که امکان رقابت عادلانه را از داوطلبان سلب کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بازنگری سهمیه‌های کنکور است تا تغییرات برای رسیدن به عدالت آموزشی انجام شود.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: طبق بررسی‌ها اختلاف سطح علمی آشکار بین مشمولان سهمیه‌های مصوب و داوطلبان آزاد، نشان از بی‌عدالتی در پذیرش دارد، همچنین خروج جوانان از کشور، دلایل متعدد و نیاز به بررسی‌های جامعه نگرانه دارد و ذکر علت کم بودن ظرفیت رشته پزشکی به عنوان دلیل خروج از کشور ساده انگارانه است.

انتهای پیام