جمعه 10 فروردین 1403

تصویری خارق‌العاده از یک کهکشان ستاره‌فشان!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تصویری خارق‌العاده از یک کهکشان ستاره‌فشان!

تلسکوپ فضایی هابل تصویری خارق‌العاده از یک کهکشان در فاصله‌ی 80 میلیون سال نوری از زمین ثبت کرد. کهکشانی که نشان از انفجار تشکیل ستارگان دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل دیلی‌میل، این کهکشان مارپیچی که "ان‌جی‌سی 4666"(NGC 4666) نام دارد در فاصله‌ی حدود 80 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی "ویرگو"(Virgo) قرار دارد.

طبق بیانیه ناسا، این کهکشان در دسته‌ی کهکشان‌های ستاره‌فشان قرار می‌گیرد زیرا به سرعت در حال تشکیل ستاره است.

این آژانس فضایی معتقد است که علت ستاره‌فشان بودن کهکشان "ان‌جی‌سی 4666" رخ دادن فعل‌وانفعالات گرانشی با سایر همسایگان و یک کهکشان کوتوله است که کهکشانی کوچک متشکل از چند میلیارد ستاره است.

ناسا افزود: انفجار ستاره‌ای کهکشان "ان‌جی‌سی 4666" باعث به وجود آمدن نوعی آب‌وهوای غیرمعمول کیهانی به نام ابرباد (superwind) می‌شود. ابرباد به انتقال بزرگ گاز از قلب کهکشان به فضا گفته می‌شود. این پدیده در نتیجه‌ی بادهای ایجاد شده در اثر مرگ ستارگان و انفجار ابرنواخترهای پرانرژی ایجاد می‌شود.

در یک دهه گذشته دو ابرنواختر در "ان‌جی‌سی 4666" رخ داده است که یکی از آن‌ها در سال 2014 و دیگری در سال 2019 بوده است. ابرنواختری که در سال 2019 رخ داد 19 برابر بزرگ‌تر از خورشید بود.

ناسا خاطرنشان کرد که میزان "ابربادی" که از این کهکشان نشات می‌گیرد بسیار زیاد است و این ابرباد ده‌ها هزار سال نوری گسترش می‌یابد. با این حال نمی‌توان آن را در این تصویر مشاهده کرد.

در سال 2010 تلسکوپ 2.2 متری "MPG/ESO" در رصدخانه "لاسیلا"(La Silla) در شیلی موفق به رصد کهکشانی کم‌نور در فاصله‌ی سه میلیون سال نوری از کهکشان "ان‌جی‌سی 4666" شد. اگرچه این کهکشان با مشاهدات رادیویی و اشعه‌ایکس قابل رویت بود اما دوربین میدان باز هابل قادر به ثبت آن نشد.

کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی است و در میان معمول‌ترین انواع کهکشان‌ها قرار دارد. این کهکشان‌ها بازوهایی دارند که از مرکز آن‌ها خارج شده و به آن‌ها ساختاری مارپیچی می‌دهد. اکثر کهکشان‌های مارپیچی از یک صفحه‌ی تخت و چرخان از ستارگان، گاز و غبار تشکیل شده‌اند.

"هابل" بیش از 30 سال است که در فضا فعالیت می‌کند و قرار است به زودی اواخر سال جاری تلسکوپ فضایی "جیمز وب" جایگزین آن شود.

"هابل" از زمان پرتاب در سال 1990 تاکنون بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده است و 18 هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. این تلسکوپ با سرعت 27 هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین و در ارتفاع 547 کیلومتری، کمی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی در گردش است. نام این تلسکوپ برگرفته از نام "ادوین هابل"، ستاره‌شناس مشهور است که انبساط جهان را کشف کرد.

انتهای پیام

تصویری خارق‌العاده از یک کهکشان ستاره‌فشان! 2
تصویری خارق‌العاده از یک کهکشان ستاره‌فشان! 3