سه‌شنبه 3 مهر 1403

تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی

جام ملت‌های اروپا همیشه با معرفی حیوانات پیشگو همراه بوده است و این کار را این بار هوش مصنوعی انجام خواهد داد.

به گزارش ورزش سه، هیچکسی نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند و این اتفاق در چارچوب فوتبال تبدیل به یک اتفاق غیرممکن میشود. با این حال مردم برای پیش بینی و مشاهده نتایج، همیشه هیجان داشتند و امروزه می‌بینیم این اقدام در میان بسیاری از مردم انجام می‌شود. بسیاری از ما حداقل یک مرتبه در گفتگو با دوستانمان قصد پیش بینی نتیجه یک بازی را داشتیم و حتی با اشاره به این موضوع کری خوانی هم داشتیم. این پیش بینی در قرن بیست و یکم، به حیوانات و اخترشناسان رسیده و امروزه می‌بینیم که این پیش بینی مسیری نوینی دارد و هوش مصنوعی این کار را انجام می‌دهد. اکنون در فاصله 3 روز تا شروع مسابقات جام ملت های اروپا 2024 نگاهی کامل و جامع به این موضوع داریم که در اصل، آغاز این موضوع در دل مسابقات جام ملت‌های اروپا بود.

اختاپوس پیشگو! در 26 ژانویه 2008 تقریبا مشهور ترین پیشگوی جهان فوتبال شهرت پیدا کرد و این مسئله با آغاز جام ملت های اروپا 2008 به میزبانی سوئیس و اتریش همزمان شد. این اختاپوس که (پل) نام داشت نتایج بازی های تیم ملی آلمان را پیش بینی می‌کرد و با قرار دادن دو جعبه در محل نگهداری او که رویش پرچم کشورها درج شده بود، پل به سمت این دو پرچم حرکت می‌کرد تا برنده را تشخیص دهد. او از 6 بازی، 4 مسابقه را به درستی پیش بینی کرد و این اتفاق به جام جهانی 2010 کشیده شد؛ جایی که این اختاپوس قهرمانی تیم ملی اسپانیا را پیش بینی کرد و اسپانیا در این جام، برای نخستین بار قهرمان شد! این اختاپوس پس از جام جهانی درگذشت اما تا پیش از آن، 14 بازی از 16 مسابقه را به درستی تشخیص داد.

یک فیل جانشین، اختاپوس شد پس از این اتفاق، مردم به دنبال یک جانشین بودند و در نهایت «سیتا فیل» جای او را پر کرد و با پیش بینی درست قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال 2012، این اتفاق را رقم زد. او حدس می‌زد که چلسی قهرمان خواهد شد و این تیم هم اولین قهرمانی خودش را جشن گرفت. با این حال یورو 2012 با اشتباهات عجیب او همراه شد. سیتا تمامی بازی‌هایی که برای لهستان میزبان مسابقات پیش بینی می‌کرد اشتباه بود تا کم کم به واسطه اشتباهاتش، ناپدید شود.

برای پیش بینی با سسک مشورت کنید در جریان یورو 2012، رائول البیول مدافع تیم ملی اسپانیا از اتفاقی خاص خبر داد. در این سال از مسابقات، بازیکنان تیم ملی اسپانیا در شروع مسابقات شروع به پیش بینی می‌کنند و به طرز خارق العاده‌ای فابرگاس در تمامی دیدارها، نتیجه درست را حدس زده بود!

نلی جانشین سیتا شد نلی یک فیل دیگر بود و در یورو 2016، یک پیش بینی عجیب داشت. او معتقد بود تیم ملی پرتغال قهرمان یورو خواهد بود و حتی گفته بود این تیم در فینال مسابقات، فرانسه را شکست می‌دهد. شکست دادن تیم میزبان دور از ذهن همه مردم بود اما لبخند رونالدو در کنار یورو 2016 تاییدی بر این روایت بود.

خروس‌ها به سراغ یک سگ دریایی رفتند واتسون نام یک سگ دریایی است که تبدیل به عضوی ثابت از تیم ملی فرانسه شده. او در باغ وحش شهر آمنویل در شرق فرانسه زندگی میکند و در جام جهانی 2014 با پیش بینی نتایج تیم ملی فرانسه، به شهرت رسید. او در یورو 2016 هم تمامی بازی‌های تیم ملی فرانسه را به درستی پیش بینی می‌کرد اما در سال 2018، دچار جراحت شد و در سال 2019 جان خود را از دست داد.

پای اخترشناسان باز شد در یورو 2016، مجله فرانس فوتبال به عنوان یکی از رسانه‌های مطرح فرانسوی با دو اخترشناس ارتباط گرفت که رب یونس تونسی در صحبتی عجیب لهستان و پرتغال را فینالیست دانست ولی حداقل قهرمانی پرتغال را به درستی حدس زد. او در میانه‌های تورنمنت صحبتش را عوض کرد و معتقد بود در بازی فینال یک تیم با لباس آبی بازی می‌کند و یک تیم با لباس قرمز در فینال حاضر خواهد بود. پیش بینی دوم رب یونس کاملا درست بود ولی ژاکلین ستاره شناس دوم، آنقدر صحبت‌های عجیبی داشت که فرانس فوتبال تنها در نخست مرحله گروهی حدس او را منتشر کرد.

لاک پشت زیگموند، منبع الهام میلیون‌ها نفر  او در یورو 2020 کارش را شروع کرد. زیگموند دو غذای مورد علاقه‌اش را در دو شیشه می‌دید و به سمت آنها حرکت می‌کرد. در بازی فینال، او بدون هیچ مکثی به سمت پرچم ایتالیا رفت تا این لاک پشت اتریشی، یک پیش بینی خاص را مطرح کرده باشد.

هوش مصنوعی یا ابر کامپیوتر! هوش مصنوعی OpenAI تایید کرده که آلمان، فرانسه و انگلیس مدعیان اصلی خواهند بود اما مجارستان مدعی اولین قهرمانی محسوب می‌شود. از طرف دیگر ابرکامپیوتر و سامانه داده و آمار اوپتا با 10000 بار شبیه سازی اعلام کرد که انگلیس با 19.9 درصد بخت اول قهرمانی است و فرانسه با 19.1 درصد در نزدیکی این تیم حضور دارد.

تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 2
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 3
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 4
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 5
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 6
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 7
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 8
تغییر نسل پیشگوها، از اختاپوس تا هوش مصنوعی 9