پنج‌شنبه 14 تیر 1403

تقاضای آسیا برای نفت | اوپک همچنان خوش بین است

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
تقاضای آسیا برای نفت | اوپک همچنان خوش بین است

واردات نفت به آسیا تحت تناثیر عوامل بسیاری با کاهش مواجه شده است.

آمار و شواهد نشان می دهد که خرید نفت خارجی چین روند کاهشی را طی کرده است.

واردات نفت به آسیا در نیمه اول سال 2024، تحت تاثیر کندی خرید توسط چین، برخلاف انتظارات اندکی کاهش یافت.

آمار شرکت مالی LSEG نشان داد خریداران نفت آسیا در شش ماه نخست سال 2024، به میزان 27.16 میلیون بشکه در روز نفت وارد کردند که 130 هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال 2023 کاهش داشت و علت عمده آن هم واردات کمتر به چین بود.

شایان ذکر است که واردات نفت به چین در سال میلادی گذشته، به 11.28 میلیون بشکه در روز رسید که رکورد بالایی بود. در ابتدای سال 2024، پیش بینی شده بود که واردات چین امسال به دلیل مشکلات بازار املاک، آهسته شود.

طی نیمه اول امسال، خرید نفت خارجی چین به طور میانگین، 11.08 میلیون بشکه در روز بود که کاهش محسوسی نسبت به رکورد سال گذشته داشت. این کاهش، بذر تردید را در میان معامله‌گرانی کاشت که یک سال قوی دیگر برای واردات نفت به چین و قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کردند.

از سوی دیگر، واردات نفت به هند در نیمه اول امسال، رشد مستمری داشت و در ماه مه، به 5.1 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 5.6 درصد بالاتر از آوریل بود. واردات به هند در شش ماه نخست سال، به طور میانگین، 4.85 میلیون بشکه در روز بود.

کاهش کلی واردات نفت به آسیا برخلاف پیش‌بینی‌ها از هدایت رشد تقاضا توسط این منطقه است. به عنوان نمونه، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال به 960 هزار بشکه در روز خواهد رسید که 900 هزار بشکه در روز آن از آسیا خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک طبق معمول خوش‌بینی بیشتری دارد و انتظار دارد تقاضای آسیا برای نفت امسال، 1.3 میلیون بشکه در روز رشد کند و 720 هزار بشکه در روز آن مربوط به چین باشد اما جدیدترین آمار واردات نشان می‌دهد که دستیابی به این میزان رشد، دشوار خواهد بود.

طبق گزارش شرکت تحقیقات نفت LSEG، آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی 27.16 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است یعنی حدود 130 هزار بشکه در روز کمتر از 27.29 میلیون بشکه در روز وارد شده در همین دوره در 2023. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واردات نفت خام آسیا در نیمه اول 2024 نسبت به همین دوره در سال گذشته میلادی کاهش یافته است. این در حالی است که انتظار می‌رفت آسیا به عنوان پرمصرف‌ترین قاره دنیا سردمدار رشد تقاضای جهانی باشد.

طبق گزارش شرکت تحقیقات نفت LSEG، آسیا از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی 27,16 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است یعنی حدود 130 هزار بشکه در روز کمتر از 27.29 میلیون بشکه در روز وارد شده در همین دوره در 2023. این نتیجه بیشتر حاصل کاهش واردات چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت دنیا بوده است. واردات نفت هند به عنوان دومین وارد کننده بزرگ آسیا نتوانسته کاهش واردات چین را جبران کند.

کاهش واردات نفت آسیا در نیمه اول 2024 برخلاف پیش‌بینی گروه‌های صنعتی بزرگ مانند آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک از رشد تقاضا در 2024 بوده است.