چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد

چلسی فینال دیگری را به لیورپول باخت و ویرژیل فن‌دایک با گلی جادویی در دقیقه 118 اولین جام را در فصل خداحافظی یورگن کلوپ به او تقدیم کرد.

به گزارش "ورزش سه"، برای توصیف فینال امشب ومبلی تنها می‌شود از یک کلمه استفاده کرد: معجزه‌آسا! هیچ سناریویی نمی‌توانست هواداران لیورپول را مثل برد امشب مقابل چلسی به یاد فینال استانبول بیندازد.

چرا می‌گوییم برد معجزه‌آسا؟ به خاطر همه مصدومیت‌هایی که لیورپول داشت، به خاطر سیوهای باورنکردنی کلهر، جانشین آلیسون که حالا قهرمان قرمزها است. و در نهایت و از همه مهمتر به خاطر ضربه سر استثنایی کاپیتان فن‌دایک در دقیقه 118 وقتهای اضافه. لیورپولِ کلوپ با برد چلسی قهرمان جام اتحادیه شد تا ورزشگاه ومبلی بار دیگر برای چلسی با باخت تداعی شود. ورزشگاهی که در تاریخ اخیر این باشگاه برای آبی‌های لندن به سیاهچاله تبدیل شده است.

دیدار دو تیم مثل فینال جام حذفی 2022 در وقتهای قانونی با تساوی بدون گل به پایان رسید، در آن بازی لیورپول در ضربات پنالتی به پیروزی رسید. در فینال جام اتحادیه 2022 دوباره همین اتفاق افتاد و قرمزها در پنالتی به پیروزی رسیدند. این هفتمین فینال تاریخ دو تیم بود که از آنها پنج بازی به وقتهای اضافه کشیده شده بود.

لیورپول در واقع با تیم B قهرمان شد با غیبت صلاح، داروین نونیز، سوبوسلای، الکساندر آرنولد، کرتیس جونز، دیوگو ژوتا، آلیسون، تیاگو آلاکانتارا، ماتیپ و بایچتیچ لیورپول عملا هیچکدام از اسلحه‌های اصلی‌اش را در اختیار نداشت. اما انگار همه این مصدومها برای دست سرنوشت کافی نبود و درحالیکه تنها نیم ساعت از شروع بازی می‌گذشت تکل خشن کایسدو روی پای گراونبرخ مصدومیت این ستاره هلندی را به دنبال داشت و جو گومز به جای او در پست دفاع راست وارد زمین شد. البته چلسی‌های هم مصدومانی داشت که در مقایسه با لیورپول قابل اغماض بود. پوچتینو بدون ریس جیمز، بادیاشیل و کوکوریا قدم به میدان ومبلی گذاشته بود.

بازی در نیمه اول سرعت زیادی داشت و چلسی دو فرصت عالی از دست داد. اولین فرصت را کلهر با سیوی عالی دفع کرد. یادمان نرود که این دروازه‌بان ایرلندی در فینال جام اتحادیه 2022 در ضربات پنالتی هم قهرمان لیورپولی‌ها شده بود. دومین فرصت نیمه اول امشب توسط استرلینگ به گل تبدیل شد ولی جکسون که پاس را به او داده بود در آفساید قرار داشت تا این گل لغو شود. نیمه اول به این ترتیب به پایان رسید.

نیمه دوم با ریتم بهتر لیورپول آغاز شد اما این انزو فرناندز بود که فرصتی عالی را با یک پشت پای عجیب از دست داد. بعد نوبت به یکی از جنجالی‌ترین صحنه‌های مسابقه رسید و گلی که فن‌دایک با ضربه سر به ثمر رسانده بود مردود شد. خیلی‌ها تا چند دقیقه علت مردود شدن گل را نمی‌دانستند و می‌گفتند گویا روی یک بازیکن چلسی خطا شده است اما مشخص شد که اندو، ستاره ژاپنی، در موقعیت آفساید قرار داشته و داور تشخیص داد او در گلزنی فن‌دایک نقش داشته است.

دو موقعیت جدی بعدی از آن آبی‌ها بود. دیساسی که روز خوبی نداشت موقعیتی عالی را از دست داد و گالاگر ضربه‌اش را به تیر دروازه زد. بازی طوری ادامه داشت که هر لحظه ممکن بود دروازه‌ای باز شود و باز هم کلهر بود که ضربه گالاگر را دفع کرد تا یکی از قهرمانهای اصلی امشب لیورپولی‌ها باشد. او در دقیقه 92 معجزه‌اش را با دفع دو توپ پیاپی بازیکنان چلسی تکرار کرد و لیورپول با چنگ و دندان وقت قانونی را به پایان رساند.

کلوپ در تصمیمی عجیب چند تعویض پیاپی داشت و جوانانش را وارد زمین کرد. بابی کلارک 19 ساله، جیمز مک‌کانل 19 ساله، جیدن دنز 18 ساله و الیوت 20 ساله جوانانی بودند که در این میدان برای لیورپول توپ می‌زدند. در وقتهای اضافه بازی در اختیار لیورپول بود و الیوت در نیم ساعت اضافی چند بار پیاپی فرصت گلزنی داشت و آخرین فرصتش را در دقیقه 116 از دست داد. همه چیز برای برگ آخر معجزه آماده بود تا فن‌دایک در دقیقه 118 آن ضربه سر خاطره‌آمیز را به توپ بزند.

پوچتینو با این باخت به روند ناکامی‌اش در انگلیس ادامه داد. او تا کنون با سه تیم ساوتهمپتون، تاتنهام و چلسی در انگلیس به هیچ جامی دست پیدا نکرده و این در حالی است که او در فرانسه با پاری سن ژرمن سه جام کشوری به دست آورد: لیگ یک، جام حذفی و سوپرجام.

لیورپول با قهرمانی امشب تعداد قهرمانی‌هایش در جام اتحادیه را به 10 جام رساند. منچسترسیتی با 8 قهرمانی در رتبه دوم و چلسی با پنج قهرمانی در رتبه سوم قرار دارد. لیورپول بدون شک پادشاه جام اتحادیه است.

تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد 2
تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد 3
تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد 4
تقدیم به کلوپ، جامی برای قدردانی از رئیس / سمفونی جوان‌ها در ومبلی: تیم ب لیورپول معجزه کرد 5