تمام ظرفیت نیروگاه نکا در مدار تولید است / بهرهبرداری از فاز توسعه جدید نیروگاه قبل از گرمای 1402
محسن نعمتی با تکذیب خبر خروج واحدهای تولیدی این مجموعه در ایام پیک مصرف کنونی، گفت: موضوعاتی که در خبرگزاریها درمورد خروج هزار مگاوات از مدار تولید مطرح شد به هیچ وجه صحت ندارد و قویا آن را تکذیب میکنیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، محسن نعمتی سه شنبه شب در نشست با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن تابستان زودرس و گرمای مستمر و فزاینده در کشور، اظهار کرد: با توجه به پیش بینیهای صورت گرفته در نیروگاه نکا تمام تعمیرات مورد نیاز در حد استاندارد انجام گرفته و از خرداد ماه تمام تعمیرات اساسی انجام شد تا برای تولید برق در تابستان مشکل فنی نداشته باشیم. وی افزود: نیروگاه نکا به تأمین بار شبکه برق کشور کمک کرد و جایگزین نیروگاههایی که مشکل فنی و تعمیراتی داشتند شد و در این روزها به دلیل افزایش مصرف میزان تولید و مصرف برق خود را نشان میدهد. مدیرعامل نیروگاه تولید برق شهید سلیمی نکا با بیان رشد 10 درصدی متوسط مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: مصرف برق در سال گذشته حدود 58 هزار مگاوات بود ولی امسال به 68 هزار مگاوات رسیده که در راستای این باید افزایش تولید را داشته باشیم و اگر تولید به این اندازه رشد نداشته باشد ممکن است توازن بین مصرف و تولید به هم خورده باشد. این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده بود به دلیل آنکه واحدهای ما به طور صددرصد چه در بخش بخار و چه در بخش سیکل ترکیبی به صورت کامل آماده بودند به هیچ وجه ما در رابطه با تولید در نیروگاه نکا هیچ مشکلی نداشتیم و واحدها کاملا در مدار بودند. وی به انتشار خبری در یکی از خبرگزاریهای کشور مبنی بر خروج واحدهایی از نیروگاه نکا از مدار، گفت: موضوعاتی که در خبرگزاریها درمورد خروج هزار مگاوات از مدار تولید مطرح شد به هیچ وجه صحت ندارد و قویا آن را تکذیب میکنیم به دلیل آنکه تمام واحدها در مدار بودند و این عدد در صورتی است که باید حداقل دو واحد 500 مگاواتی از مدار خارج بوده باشند که چنین صورت نیست. * شکستن رکورد مصرف در سال 1400 نعمتی با اشاره به مصرف بالای برق در دو استان مازندران و گیلان به میزان چهار هزار و 800 مگاوات، تصریح کرد: برای کمک به شبکه در روزهای اخیر مقداری برق از ترکمنستان به شبکه برق کشور و منطقه به میزان 100 مگاوات وارد شده است. وی تولیدات برق در مازندران و گلستان را در نیروگاههای نکا، نوشهر و علی آباد دانست و از اجرای طرح توسعه نیرگاه برای دو واحد جدید خبر داد و افزود: طرح توسعه نیروگاه برای دو واحد جدید در دستور کار است و اقدامات مقدماتی آن انجام گرفته و بخش زیرسازی و شمعکوبی این طرح زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد که اگر کار خوب پیش برود و اقتصاد برق وضعیت بهتری داشته باشد فاز اول این طرح یعنی واحد اول گازی در انتهای سال 1401 و اوایل 1402 به بهرهبرداری میرسد. مدیرعامل نیروگاه نکا بیان کرد: ظرفیت واحد اول 162 مگاوات است و سرمایهگذاری برای کل این پروژه 500 مگاواتی چیزی در حدود دو هزار و 400 میلیارد برآورد شده است. این مسئول نوسازی تجهیزات واحدها را یکی از برنامههای مهم مجموعه برشمرد و اضافه کرد: یکی از کارهای که در دستور کار است در بخش نوسازی واحدهای نیروگاه بوده که بخشی از آن مربوط به نوسازی، بخشی بهینهسازی و بخشی نیز مربوط به تعمیرات اساسی است. * اولین پروژه آبشیرینکن جنوب خزر در نکا نعمتی در ادامه به پروژه بزرگ آبشیرینکن ساخته شده در این مجموعه عظیم نیروگاهی نیز پرداخت و متذکر شد: پروژه آبشیرینکن یک طرح بزرگ است که از قبل صحبتهای آن مطرح شد قرار بود ما در تابستان امسال از این آب استفاده کنیم، با کارفرمای این طرح وزارت نیرو جلساتی برگزار شد تا به هر شکل ممکن بتوانند منابع مالی این طرح را در اختیار کارفرما و پیمانکار قرار دهند تا این طرح به بهرهبرداری برسد. وی افزود: این اولین پروژهای است که در سطح استان مازندران در جنوب دریای خزر در حال انجام است و یک طرح جدید و نو در منطقه طبق آخرین دستاوردهای علمی دنیا است که میتوان گفت مدل 2018 همین طرح در کشورهای اطراف در حال بهرهبرداری است و ما نیز از همین مدل استفاده می کنیم چراکه یکی از بهترین تکنولوژیهای روز دنیا است. مدیرعامل نیروگاه نکا خاطرنشان کرد: امروز تأسیسات این پروژه به صورت کامل در سایت وجود دارد و اتصالات فاز اول آن به صورت کامل از دریا تا محل تولید که حدود دو میلیون لیتر در شبانه روز است برقرار شد و آماده بهرهبرداری شده و تأسیسات اصلی نیز نصب شده است. وی در پایان تأکید کرد: برای سال آتی تنها اتصالاتی که از دریا به لولههای آب شیرین کن باید متصل شود باقیمانده که زمان زیادی را نمیطلبد و ظرف یکی دو ماه آینده مابقی فازهای دیگر تکمیل و آماده بهرهبرداری میشود که با این طرح دیگر نیاز به مصرف آبهای چاه به صفر میرسد. انتهای پیام /