سه‌شنبه 12 تیر 1403

تمدید ابهامات در بورس

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تمدید ابهامات در بورس

بورس در حالی هفته دوم تیرماه را آغاز کرد که دامنه‌نوسان بعد از حدود یک ماه محدودیت مثبت و منفی6 شد، از طرفی با کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم ابهامات در بازار سرمایه باقی‌ماند. برخی از تحلیلگران احتمال یک هفته محتاط دیگر را در بورس می‌دهند و برخی نیز معتقدند بازار هفته متعادل اما رو به مثبتی را پیش‌رو خواهد داشت.

بورس بر مدار احتیاط

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز اظهار کرد: با توجه به آمار پایین مشارکت‌کنندگان در دور اول و اینکه هیچ کاندیدایی نتوانست اکثریت آرا را به‌دست آورد و باید شاهد دور دوم انتخابات باشیم، احتمالا بازار سهام نیز رفتار محتاط‌تری خواهد داشت. در کنار آن همزمان فصل مجامع را نیز داریم که می‌تواند روی تک‌سهم‌ها و تک‌صنایع تاثیرگذار باشد. بازگشایی دامنه‌نوسان روند معاملات را مقداری واقعی‌تر می‌کند. به هر حال در دامنه 2‌درصد نوسانات خیلی واقعی نبود و اکثریت سهام صف خرید یا صف‌فروش می‌شدند. در حال‌حاضر یکی از دو گزینه احتمالی ریاست‌جمهوری آقای جلیلی است و شعارها و رفتار ایشان در گذشته نشان‌داده که بازار سرمایه اولویتی برای وی نداشته و در صورت انتخاب، احتمالا دوره سختی را پیش‌رو خواهیم‌داشت، ولی امیدوارم فعالان بازار تلاش کنند جفایی که در این چند سال به صنایع شد را بازگو کنند تا سیاستگذاری اقتصادی و ریل مسیر پیشرفت کشور منصفانه‌تر دنبال شود.

تداوم مثبت‌های متعادل

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه اما روند مثبت تری برای بورس این هفته متصور است. او در این‌باره گفت: چهارشنبه هفته گذشته روند مثبتی را در بازار سرمایه دیدیم، بازاری که حدود دو هفته متوالی بی‌رمق و کم‌تحرک بود روز چهارشنبه با مثبت‌های خوب و مخصوصا مثبت‌های صندوق‌ها مواجه شد که به بازار جان تازه‌ای داد. یکی از دلایل عمده این اتفاق حمایت‌های کلامی نامزدهای ریاست‌جمهوری از بازار سرمایه بود. وی ادامه‌داد: به‌رغم اینکه برنامه مشخصی را از نامزدها برای حمایت از بازار سرمایه ندیدیم اما در تمامی صحبت‌های آنها مشخص است که بازار سرمایه یکی از بازار‌های مهم است و به‌نظر می‌رسد که تقریبا در راس جامعه هم به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه نیازمند احیاست، بنابراین همزمان با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و افزایش دلار در سامانه نیما و کاهش نرخ اخزا در محدوده‌های 31 درصد به‌نظر می‌رسد تعدیل نرخ بهره بانکی و نرخ بازارهای با بازدهی بدون‌ریسک را شاهدیم و بازار سرمایه نیز روند مثبتی به خود گرفت.

--> اخبار مرتبط
تمدید ابهامات در بورس 2