سه‌شنبه 3 مهر 1403

تهدید و تعهد و ورود دقیقه 90/ چالش‌های لیگ بسکتبال قبل از آغاز

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تهدید و تعهد و ورود دقیقه 90/ چالش‌های لیگ بسکتبال قبل از آغاز

فصل جدید رقابت های باشگاهی بسکتبال در حالی از هفته از آینده آغاز می شود که تاکنون این رقابت ها از حیث نهایی شدن تعداد شرکت کنندگان و چگونگی حضورشان با چالش هایی مواجه بوده است.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، لیگ برتر بسکتبال در فصل 04-1403 عصر روز دوشنبه با حضور 12 تیم قرعه کشی شد و بر اساس آن برنامه نیم فصل نخست این رقابت ها مشخص شد. این در حالی است که در فاصله دو سه ساعت مانده به آغاز مراسم قرعه کشی، تنها حضور 9 تیم در مسابقات قطعی شده بود ضمن اینکه دو تیم جدید متقاضی حضور در مسابقات بودند و پرونده ذوب آهن به طور کامل از طرف سازمان لیگ بسکتبال اعلام شده بود.

با این حال قرعه کشی لیگ برتر با لحاظ شدن حضور ذوب آهن انجام شد، آسمان ولایت مشهد و پایش پارت شاهرود هم به عنوان دو تیم بی نام و نشان در لیگ برتر وارد این رقابت ها شدند و اینگونه تعداد شرکت کنندگان در فصل جدید مسابقات همچون فصل قبل به 12 رسید.

اینکه بالاترین سطح مسابقات باشگاهی بسکتبال با حضور حداکثری تیم ها برگزار می شود، جای خرسندی دارد البته اگر ورود دقیقه نودی تیم ها از کیفیت حضورشان نکاهد آنهم وقتی تنها 10 روز به آغاز مسابقات باقی مانده و سه روز پیش از آن هم پنجره نقل و انتقالات بازیکنان بسته خواهد شد.

اهالی بسکتبال به خاطر دارند در فصول قبل که تیم ها در بازه زمانی مناسب تر حضورشان در لیگ برتر را قطعی می کردند و با فراغ بال بیشتر اقدام به جذب بازیکن و طی کردن دوران آماده سازی می شدند در میانه راه با چنان مشکلات و مصائبی مواجه می شدند که بعضا آنها را تا لغو ناخواسته دیدارهای شان یا پیش رفتن تا مرز کناره گیری هم می کشید و چه بسا به این نتیحه هم می رسید.

با این حال فدراسیون بسکتبال بازهم راضی به پذیرش تیم هایی در لیگ برتر شد که تا چند ساعت قبل از قرعه کشی در میان لیگ برتری ها محلی از اعراب نداشتند اما در نهایت نام شان وارد فهرست شرکت کنندگان در مسابقات قرار گرفت فقط به ازای خرید امتیاز و پرداخت ورودیه.

حتی تیمی مانند ذوب آهن که تا صبح روز قرعه کشی، مسوولانش پاسخگوی پیگیری های فدراسیون نبودند وارد قرعه کشی شد در حالیکه پیش از این عنوان شده بود این تیم به بازیکنان و کادر فنی فصل قبل خود بدهی دارد و همین عامل بازدارنده از پذیرش دوباره آن به حساب می آید اما در نهایت اصفهانی ها که به لحاظ قدمت و پیشینه، پیشتاز دیگر لیگ برتری ها هستند با ورود لحظه آخری وارد مسابقات شدند.

البته ذوب آهن هنوز ورودیه 600 میلیون تومانی خود را پرداخت نکرده در حالیکه سازمان لیگ بسکتبال پیش از این یکی از شروط پذیرش تیم ها در قرعه کشی را پرداخت همین ورودیه عنوان کرده بود. البته میثم علیپور رییس این سازمان تاکید دارد که ذوب آهن بابت پرداخت ورودیه تعهد داده ضمن اینکه پرونده بدهی های این باشگاه هم خیلی مرتبط با قراردادهای بازیکنان و مربیانش نیست.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه و در واکنش به اینکه «سازمان لیگ قوانین و صحبت های خود برای پذیرش تیم ها را نقض کرده است»، گفت: نقضی در کار نیست. در مورد ذوب آهن پیگیری هایی که داشتیم که به نتیجه نرسیده بود. مدیران این باشگاه پاسخگو نبودند و همین خلا کاری ابهاماتی در پذیرش این تیم ایجاد کرده بود. اما چند ساعت قبل از قرعه کشی، خودشان پیگیر شدند و حضورشان را قطعی کردند.

علیپور در مورد بدهی های ذوب آهن نیز گفت: این تیم بدهی هایی به فدراسیون دارد. پیش از این هم گفت بودیم که فدراسیون در این مورد می تواند منعطف باشد اما در مورد بدهی به بازیکنان و کادر فنی خیر؛ طبق پیگیری ها و توضیحات ارائه شده، بیش از 80 درصد بازیکنان و کادر فنی ذوب آهن مطالبات خود بابت فصل گذشته را دریافت کرده اند. در مجموه حدود 20 تا 25 درصد باقی مانده که مربوط به پاداش ها می شود. در این مورد هم اختلافاتی است و به همین دلیل پرداخت نشده است.

رییس سازمان لیگ بسکتبال ادامه داد: این بخش بدهی به مباحث داخلی خودشان مربوط می شود. اصل موضوع که رقم قراردادها بوده، پرداخت شده است. بنابراین مانعی برای پذیرش ندیدیم.

وی در مورد ورودیه مسابقات و اینکه «ذوب آهن این مبلغ را پرداخت کرد که وارد قرعه کشی شد؟»، گفت: خیر، ورودیه ذوب آهن پرداخت نشد اما مسوولان مربوطه بابت آن تعهد داده اند که پرداخت می کنند.

علیپور همچنین در مورد دو تیم تازه وارد به لیگ برتر نیز خاطرنشان کرد: پایش پارت شاهرود یک هولدینگ شناخته شده در راه سازی به حساب می آید. پیگیر حضور در لیگ بسکتبال بودند. وضعیت این مجموعه از مدیرکل استان پیگیری شد و بر اساس شناخت حاصل شده با ورودشان موافقت شد. ورودیه این تیم هم پرداخت شده است.

رییس سازمان لیگ بسکتبال با اشاره به آسمان ولایت مشهد و اینکه این تیم نماینده خراسان رضوی به حساب می آید، افزود: خراسان رضوی نماینده ای در لیگ هیچ یک از رشته ها ندارد و این یک معضل بود. از طرف استانداری، شهرداری، آستان قدس، پیگیر ورود این تیم به لیگ بسکتبال بودند تا این معضل هم برطرف شود. ورودیه هم پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علاوه بر اضافه شدن با تعهد قدیمی ترین تیم و دقیقه آخری دو تیم جدید به لیگ برتر، قرعه کشی این فصل از مسابقات با چالش های دیگری هم مواجه بود که از بحث لفظی میان نمایندگان کاله و سازمان لیگ آغاز شد. آنجا که رییس هیات مازندران نقل قول باشگاه کاله را عنوان کرد مبنی بر اینکه اگر سالنی اختصاصی در مازندران در اختیار کاله قرار نگیرد، این تیم از لیگ برتر کناره گیری خواهد کرد.

علیپور در این زمینه نیز گفت: انصراف کاله که عملی نمی شود. این تیم با بازیکنان و مربیانش قرارداد دارد، مگر می شود به این راحتی زیر همه چی زد. مشکلات ساختاری همه جا و تقریبا برای همه تیم ها وجود دارد. با این حال از طرف سازمان لیگ پیگیر این موضوع هستیم تا مشکلی برای کاله ایجاد نشود.